Andy Johnson – Help Yourself

Andy Johnson – Help Yourself

Format: CD / Digital
Label: Eigen beheer
Release: 22 april 2021

Andy Johnson is een van de twee oprichters van Royal Johnson die in 2017 een uiterst beluisteringswaardig album uitbrachten (zie recensie). Meer en meer aandacht verwervend in Georgia en omgeving brak het noodlot uit, Chance Royal de medeoprichter, liet in 2018 plotseling het leven en daarmee verdween ook de ziel uit de band Royal Johnson. De band die in de vijf jaar een soort familie waren geworden verliezen was voor Andy misschien nog erger. Om het geheel te verwerken stortte Andy zich op het renoveren van zijn country house in zuid Georgia. Het gaf hem de tijd tot bezinning te komen. Toch het bloed in een muzikant blijft stromen en na een jaar van zelfbezinning schreef hij het nummer help yourself, het was een keerpunt in dit wat hij noemt een self help album.

In juni 2020 lanceerde Andy met 500 pesos to Oz een voorproefje. Het was duidelijk dat hij zijn eigen weg was ingeslagen, dit meer blue grass georiënteerde nummer weerspiegelt de stijl die is terug te vinden op Help Yourself. Met hulp van zijn gewaardeerde vriend Daniel NeSmith dook Andy zijn Sky South Studio met zichzelf op gitaar en zang, Daniel NeSmith op banjo en mandoline, Rusty Bridgers op bass, Kenneth Robinson op percussie en Norris Hilliard op accordeon.

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar die banjo en mandoline in een nummer geeft bij mij altijd een vrolijk gevoel, het gevoel van in de buitenlucht lekker je ding doen. Het zijn natuurlijk geen vrolijke nummers als je een `self help´ album schrijft, het is een manier om verlies te verwerken gebleken.

Zelf ben ik niet zo van de blue grass, ik ben meer een blues rocker, maar wat de corona crisis me geleerd heeft is ook de singer song writer te waarderen, en ik herken dat in dit album. Mooie nummers als ´Grudge´ waar je de boosheid kunt voelen of titel track ´Help yourself´ en ´Giant steps´, met die melancholieke viool. De openingstrack `Pony boy`, verhaalt over de droeve tijden waarbij de Pony boy je thuis brengt nadat je je verdriet verdronken hebt. Het verhaalt ook over het keerpunt waarbij muziek maken de oplossing tot zelfoprichting bleek. Het is een self help album zoals Andy zei, het levert mooie nummers op als `500 pesos to Oz`, er zit een vrolijkheid in dit deuntje dat je doet meefluiten.

Ik ben blij dat Andy Johnson de weg weer heeft terug gevonden en dat hij het verlies heeft kunnen verwerken in dit mooie album.

Andy Johnson - Ready or Not - Dublin Plaza March 14

1 – Pony Boy