Royal Johnson – Howlin’
Releasedatum: 12 oktober 2017

Als recensent van Blues Magazine krijg je van de cd-coördinator elke week een lijst toegestuurd met de nieuw binnengekomen cd’s van de betreffende week. Deze lijst staat vol met blues in al zijn verschijningsvormen, vaak vergezeld van een youtube- of bandcamplinkje of een verwijzing naar een website. Ik had het geluk om de link van Royal Johnson aan te klikken en was er meteen weg van.

Royal Johnson is een duo uit Georgia in het zuiden van de Verenigde Staten en dat is wat ik erg kan waarderen. Net zoals bands als Lynyrd Skynyrd en Drive By Truckers. Maar Royal Johnson is meer, ze omschrijven zichzelf als funky southern-rock met blues roots. Deze elementen vind je terug op deze tweede cd ‘Howlin`’.

Royal Johnson ontstond uit een liedje. Chance Royal had een lied geschreven en wilde er met stadgenoot Andy Johnson een simpele demo van maken. Het resulteerde beetje bij beetje en idee na idee in een handvol nummers, genoeg voor een volledig album, ‘Belly Full’.

Met deze cd op zak tourden ze veel door de zuidelijke staten en werden ze graag geziene gasten, mede door de energie die ze in hun shows stopten. Dit vele touren leidde weer tot veel ideeën die ze hier uitwerkten tot hun tweede cd, ‘Howlin`’. Ze pakten het deze keer anders aan. Zochten een goede studio op, benaderden een topproducer en dat resulteerde in een veelzijdige cd met een fijne productie van Paul Hornsby, bekend van de Marshall Tucker band, Charlie Daniels etc.

De muziek die zij omschrijven als funky southern-rock met blues roots maakt dat je deze cd kunt opdelen in twee delen. Hoewel de openingstrack Howlin’ For My Darlin  een fijne groovy bewerking is van het Howling Wolf`s origineel, is het in beide categorieën in te delen. Het tweede en derde nummer Aisling en Over The Egde  zijn twee nummers die sterk aan de southern-rock refereren. Zeker Over The Edge is een top nummer. Gedragen door een sterke riff en baslijn, gezongen met veel passie is het een instant klassieker. De zang van Chance Royal is het sterke punt van deze cd, de man heeft een stem die perfect past bij dit soort muziek.

Met Swim, Voodoo In You en Hot Pants Sally trekken zij funky en groovy van leer. Ondersteund door een keur aan gastmuzikanten laten Chance Royal en Andy Johnson hun voorliefde voor de funk blijken. Het instrumentale Snipe Shoals is een buitenbeentje op deze cd. Improviserend laten zij wel hun gitaarskills horen, ondersteund door een lekker drum roffeltje.

Howlin’ is een cd die smaakt naar meer, met maar acht nummer is hij aan de korte kant. Ik had graag meer van de heren gehoord. Desalniettemin een fijne plaat met een eigen geluid, goed geproduceerd van een gezelschap dat er plezier in heeft om muziek maken.

01. Howlin’ for my Darlin
02. Aisling
03. Over the Edge