Albert Collins

ALBERT COLLINS & THE ICEBREAKERS – Live At Rockpalast – Dortmund 1980
Format: CD + DVD Digipac/ Label: MIG-Music
Releasedatum: 29 januari 2016

Tekst: Filip Heidinga

MIG-Music heeft intussen al een aardige collectie uitgebracht van optredens tijdens het legendarische Duitse Rockpalast festival. Albert Collins wordt daar nu eindelijk ook aan toegevoegd. Eindelijk want de ‘master of the telecaster’ verdient een mooie release. En dat is het geworden. Twee cd`s en een dvd in een mooie hoes. ‘Albert Collins & The Icebreakers Live At Rockpalast – Dortmund 1980’ is een mooie introductie voor mensen die nog niet zo bekend zijn met Albert Collins maar ook een leuke aanvulling op elke Albert Collins collectie. Zowel Collins als The Icebreakers zijn in vorm en geven alles tijdens het optreden. Ze waren nog niet echt bekend in Europa en speelden op een groot festival, tijd om te vlammen dus. En dat deden ze.
De band speelt de eerste twee nummers zonder Albert Collins. Op de dvd is dit meer een intro die iets te lang duurt. Geen van de Icebreakers is een echte ‘frontman’ waardoor het visueel niet erg interessant is. Op de cd daar en tegen zijn de eerste twee nummer Sweet Home Chicago en She’s Fine juist wel erg goed. The Icebreakers waren zeker een goede band. Tijdens het volgende nummer Listen Here! komt Albert Collins op, een hier is het weer net andersom. Op de cd duurt het nummer, met ruim zeven minuten, wat te lang. De dvd begint wat mij betreft met dit nummer, Albert Collins laat meteen zien wat voor een fantastische showman hij was. Wat volgt is een bewerking van T-Bone Walker’s Cold Cold Feeling, die Albert Collins met een mooie solo oprekt tot ruim acht minuten. Skatin’ / Ice Pick swingt weer lekker en wordt terecht met een luid applaus afgesloten. Het publiek kende Albert Collins nog maar apart dus het onthaal is wat lauw maar na elk nummer lijkt het publiek steeds enthousiaster te worden. Het daarop volgende nummer Brick is van Albert Collins, op dat moment, nieuwe album Frostbite en swingt weer heerlijk. De dvd gaat in één keer door maar voor de audio versie zijn we inmiddels toe aan de tweede cd. En die begint meteen erg lekker met The Things That I Used To Do waar elk bandlid even de tijd krijg om te laten horen wat hij kan. If You Love Me Like You Say volgt en is één van de twee hoogtepunten van de tweede cd, samen met Frosty. Beide waren de grootste hits van Albert Collins en het publiek zit er ook meteen in. Heerlijk nummer. Cold Cuts is een lekker instrumentaal nummer. Op het moment van het optreden was dit nummer nog niet uitgebracht, pas een jaar later zou het samen met If You Love Me Like You Say (ook op deze cd) worden uitgebracht op het live album Frozen Alive!. Het is een erg lekker nummer die eigenlijk ook niet op een album past aangezien het meer dan dertien minuten duurt. I Got A Mind To Travel en Angel Of Mercy volgen. Het laatste nummer met overigens een prachtige gitaarsolo. Dan komt Frosty, zoals eerder gezegd één van de twee grote hits. En ook voor dit nummer neemt Albert Collins alle tijd maar liefst bijna elf minuten duurt deze versie. Maar dat is in het geval van Collins alleen maar goed nieuws. Frosty is het eerste nummer van zijn eerste lp, maar heeft de tand des tijds zeker doorstaan. Het optreden wordt afgesloten met een instrumentale jam, zoals Albert Collins altijd deed. Op de cd is dit misschien niet zo’n interessant nummer maar op de dvd zeker wel. Albert Collins loopt namelijk het podium af op tussen het publiek te gaan spelen. In 1980 had Albert Collins nog een hele lange kabel aan zijn gitaar hangen wat het moeilijker maakte om het publiek in te gaan maar dit weerhield Collins er niet van om dit te doen. Echt een geweldige afsluiter van een fantastisch optreden.

Albert Collins & The Icebreakers - Live At Rockpalast - Frosty (live)

Kortom: een erg mooie release van de ‘Master of the Telecaster’. En nu maar hopen dat er nog veel optredens van Rockpalast worden uitgebracht.

CD 1: