O.K VIERT EP-RELEASE MET SPETTEREND OPTREDEN

O.K (support: FIREPROOF)

Het heeft even geduurd maar de eerste studio-opnamen van O.K zijn nu wereldwijd verkrijgbaar. Na een maandenlange voorbereiding werden eerder dit jaar de eerste zelfgeschreven nummers van de rockband in de studio opgenomen. Heel soms werd er via de Socials iets losgelaten en werd er op lokaal niveau een tipje van de sluier opgelicht. 7 Oktober j.l. was Cayen in Enkhuizen het podium waar ‘Perspective’, de langverwachte officiële EP van O.K is gepresenteerd. Voor de gelegenheid waren de vrienden van Fire Proof uitgenodigd om de boel op te warmen indien dat nodig mocht zijn.
WWW.BLUESMAGAZINE.NL was getuige van dit heugelijke feit waarmee de grote zo belangrijke eerste stap is gezet…

Tekst: Jeroen Bakker

Wie vroegtijdig het prachtige oude schoolgebouw binnenloopt in het centrum van Enkhuizen en via de trap het knusse popzaaltje betreedt, voelt de gezonde spanning van iedereen die vanavond betrokken is bij dit speciale gebeuren. De merchandise van de bands wordt uitgestald en gepresenteerd door vrienden of familieleden die een handje helpen en bij de bar krijgt een nieuwe enthousiaste vrijwilliger de laatste instructies om de activiteiten rondom de tap zo efficiënt mogelijk te laten doorstromen. Er wordt namelijk een dorstig publiek verwacht, iets waar de muziekliefhebbers in de Westfriese regio nu eenmaal om bekend staan. Op het podium staan mooie spullen klaar om bespeeld te worden. De belichting lijkt in orde en de soundcheck heeft al plaatsgevonden. Wie ooit eens eerder in Cayen is geweest weet dat het geluid en licht dik in orde is. We herinneren ons de optredens van Birth of Joy, de legendarische Rectum Raiders, Prodigal Sons en zelfs Kensington die hier aan de vooravond stond van een glansrijke carrière en uitgroeiden tot één van de meest succesvolle Nederlandse bands van de afgelopen tien jaar.

Het zijn allemaal dingen waar de jonge gasten van Fire Proof van dromen. Wanneer zij rond negen uur als support-act het podium betreden is Cayen al goed vol en heerst er een uitstekende stemming. Zowel band als publiek, er zijn zelfs fans en groupies meegereisd, heeft er enorm veel zin in.
“Wij vinden het supervet dat wij hier in Enkhuizen mogen spelen. Het is hier veel leuker dan bij ons in het saaie Almere”, klinkt het oprecht vanaf het podium. Bescheidenheid, branie, humor, zelfspot maar vooral veel speelplezier komt hier allemaal bij elkaar. Het televisie-debuut hebben ze al gemaakt op SBS tijdens ‘Talent Scouts’ waar helaas de eindronde niet haalbaar bleek, met dank aan ‘deskundige’ BN’ers in een door corruptie vergeven jury. Het publiek heeft hier vanavond geen boodschap aan en een kleine, ietwat voorzichtige pit voor het podium zorgt al vroeg voor de nodige commotie.
In de eigen nummers klinken invloeden van bands als U2 en soms zelfs Placebo door. Geslaagd is ook de vertolking van de vrolijke Miley Cyrus-hit ‘Flowers’. Fire Proof heeft net als bovengenoemde bands met Colin een frontman in de gelederen die de aandacht opeist. Hij is een ervaringsdeskundige op het gebied van de liefde en dan vooral de slechte kant ervan. De gesprekken vallen even stil als een akoestisch en gevoelig gitaarintro volgt. Het belooft veel wanneer hij het opdraagt aan zijn ex-vriendin waarna vervolgens een welgemeend en luid “Fuck You” volgt. Zo doet Fire Proof dat, Weg met die emoties, “niet mokken maar rocken!” is het motto van vanavond. Dat is tot dusver goed gelukt.

De enige nerveuze blikken in het publiek waren zeer waarschijnlijk van de bandleden die het vanavond moeten waarmaken. Er is lang naar dit moment toegeleefd en niets kan aan het toeval worden toegelaten. O.K heeft al de nodige podiumervaring maar deze keer is het anders. Er mag simpelweg niets fout gaan. Ooit begonnen als ambitieus drietal maar vervolgens uitgebreid met een extra gitarist is er een duidelijke koers ingezet waarin krachtige rock centraal staat, er is speciaal voor vanavond zelfs een toetsenist ingevlogen om het geluid nog voller te laten klinken, maar waarin tevens invloeden als pop, blues en zelfs enige gospel zijn te ontdekken. Voor de gitaarliefhebbers is het interessant dat namen als Queens of the Stone Age, Led Zeppelin en zelfs Hendrix of Stevie Ray Vaughan een rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de band.
Wanneer de lampen doven en het intro klinkt is de spanning voelbaar. De pakkende opener ‘Tonight’ is al in het afgelopen voorjaar digitaal uitgebracht waarmee de band het visitekaartje heeft afgeleverd. Met een paar ferme drumtikken wordt er afgeteld en knallen de stevige gitaar-riffs van zanger/gitarist Luuk Schaper er meteen hard in. Het is duidelijk hoe de mix is afgesteld en daar is, hoewel er hier en daar wat oordopjes worden gezocht, helemaal niets mis mee. Schaper heeft een stel krachtige stembanden die in deze single weliswaar op een dusdanige lijzige manier worden onderdrukt dat het gewoon hartstikke cool klinkt. In het pakkende refrein gaat ie echter voluit en gooit er een felle gitaarsolo uit. Opvallend is de strakke maar toch ontspannen manier waarop de band samenspeelt. Prettig ook dat er extra vocalen klinken in de koortjes. Komt dan ook goed uit dat Bassist Joris Koomen eveneens over een ijzersterke strot beschikt. Toepasselijk wordt gevolgd met ‘I’m Only Getting Started’, het is nog maar het begin van iets dat gaat uitgroeien tot iets heel moois. Zo heeft een regionale zender ‘About You’ eerder uitgeroepen tot ‘Top Favoriet’, een soort ‘Alarmschijf’ maar dan op iets meer lokaal niveau. Het laat een iets meer ingetogen kant horen van de band, komt de variatie in het geluid dan ook ten goede. Ook nu geldt dat het pakkende refrein snel de neiging heeft om na een eerste beluistering te blijven hangen.

Toch prettig om te constateren. De tranen die zo rijkelijk vloeiden bij het afscheid van Kensington zijn nameljik nog maar nauwelijks opgedroogd (de slotakkoorden van grote shows in de Ziggodome en vooral die van het hoofdstedelijke voetbalstadion echoën nog steeds na). Bovendien laat de terugkeer van het eveneens zo succesvolle Kane, voor sommigen al jarenlang die andere groep “we love to hate”, nog even op zich wachten. Dat er dus een gat is ontstaan in het kleine clubje van grote rockbands in Nederland is vrij duidelijk (slechts DI-RECT weet op dit moment als enige een zaal als AHOY uit te verkopen). Hoog tijd dus voor nieuwe bands om dit gat met volle vaart in te duiken. Met nieuwe bands die het niveau aantikken van O.K zoals vanavond blijkt, lijkt er weer enig perspectief geboden dat hoopvol stemt voor de toekomst.

OK band (EP cover foto)

Waar veel startende bandjes worstelen met het geluid en vooral de productie van de studio-activiteiten, blijkt O.K hier juist veel aandacht aan te hebben besteed. De EP klinkt simpelweg verzorgd waarbij ook de mix in positieve zin opvalt. De zes tracks van ‘Perspective’ komen allemaal voorbij, al dan niet voorzien van een prettig rauw randje, maar voor een avondvullende set wordt uiteraard ook enig materiaal geleend. Je moet het maar durven om het strakke en hoekige ‘Little Sister’ van Queens of the Stone Age aan te pakken. Heeft die drummer, Joep Appelman die hier een zeer solide rol vervult, toch goed begrepen. Ritmevast en stuwend zoals het hoort in de rock. De gasten voelen zich getuige de presentatie, inclusief de bijbehorende attitude en rockposes, duidelijk comfortabel op het podium. Met het van Freddie Kings bekende ‘Going Down’, ‘Appleknockers Flophouse’ en een meeslepende uitvoering van ‘Voodoo Chile’ wordt moeiteloos geschakeld naar de late jaren zestig. Ze kennen duidelijk hun klassiekers en als dan ook nog ‘Good Times Bad Times’ voorbij komt blijkt dat er met de opvoeding van deze jonge rockers ook niets mis is. De tijd vliegt voorbij, de bardienst is soepel verlopen, de sfeer is lekker losjes en er zijn alleen maar blije gezichten waar te nemen wanneer Colin van Fire Proof nog even mee mag doen tijdens het inmiddels bekende ‘Tonight’ waarmee wordt afgesloten. O.K kan terugkijken op een zeer geslaagde, overtuigende live-presentatie en biedt met ‘Perspective’ perspectief voor de rock op Nederlandse bodem.

WEBSITE: Okband | O.k

O.K - Perspective, the tracks (backcover foto)


Ook op Blues Magazine ...