De Britse zangeres Jo Harman deed een korte tournee (5 optredens) door ons land, waarna ze na één Duits concert teruggaat naar het Verenigd Koninkrijk om daar in elk geval twee shows te doen. In november 2019 hadden we het vorige interview en was ze in verwachting van haar eerste kind, een meisje. Nu is ze opnieuw hoogzwanger van een tweeling.

Jo Harman concertfoto

Tekst en foto’s: Harry Pater

INTERVIEW

Voorafgaand aan het optreden met haar Trio sprak BluesMagazine korte tijd met de zeer getalenteerde en veelgeprezen zangeres (al enkele keren Beste blues- en soulzangeres van het Verenigd Koninkrijk).

We spraken elkaar ruim vier jaar geleden. En toen brak de pandemie uit… hoe heb je die tijd beleefd?

‘Ik moest net als iedereen erg voorzichtig zijn, vooral ook omdat ik hoogzwanger was van mijn dochter en niemand wist wat de gevolgen zouden zijn mocht je besmet raken. Na de bevalling had ik het veel te druk om me met andere zaken bezig te houden dan het opgroeien en opvoeden van mijn kind, dus muziekmaken en nieuwe songs schrijven zat er echt niet in.’

In 2019 vertelde je me dat je in de voorafgaande periode geen inspiratie had gehad om nieuwe songs te schrijven en/of op te nemen. Ik ben benieuwd hoe dat nu is, met andere woorden: heb je inmiddels nieuw materiaal om op te nemen?

‘Eigenlijk is dat nog vrijwel net zo als toen, helaas. Je zou misschien denken dat de veranderde situatie in mijn leven, het moederschap dus, reden zou kunnen zijn om dáárover te gaan schrijven, maar eerlijk gezegd heb ik daar nog geen enkel gevoel bij gehad. Ik ben ook niet echt iemand die over van alles en nog wat kan schrijven en zeker zoiets persoonlijks zie ik tot nu toe niet zitten, maar dat wil niet zeggen dat ik het nooit zal doen hoor! Misschien dat de geboorte van de tweeling daar verandering in gaat brengen, maar dat zie ik dan wel weer, te zijner tijd. Heb vorig jaar wel een single opgenomen, met mijn versie van de Joni Mitchell song ‘A Case Of You’, waar ik veel positieve reacties op kreeg.’

Over Joni Mitchell gesproken… je werkt mee aan het tribute album ‘Both Sides Now : Joni Reimagined’ waarop verschillende artiesten hun versies ten gehore brengen van songs van deze legendarische zangeres.

‘Klopt, de andere vocalisten zijn Mike Mayfield, Mim Grey, Jana Varga, Sarah Jane Morris, Hamish Stuart en Rumer. De muziek is gemaakt door The Go-To Session Band, beter bekend als Stefan Redtenbacher’s Funkestra. Enkele weken geleden werd het album gepresenteerd maar helaas kon ik niet meedoen… want ik had Covid19 opgelopen en durfde het niet aan om wie dan ook, zowel de meewerkende muzikanten en vocalisten als het publiek aan te steken. Erg jammer, maar als het goed is gaan we dat nog eens opnieuw doen, al zal dat waarschijnlijk na de bevalling moeten.’

Met deze muzikanten heb je in 2020 toch ook een EP met dvd uitgebracht onder de titel Signature Soul?

‘Daar heb je gelijk in, we hebben toen meerdere songs live gespeeld en opgenomen, waaronder twee van mijn songs, Keep You Guessing en Say That You Want Me, waarna er vijf songs zijn uitgebracht op die EP. Was erg leuk om te doen.’

Wat betekent Joni Mitchell voor jou?

‘Om eerlijk te zijn ken ik alleen haar bekendste songs en wist verder niet veel van haar repertoire, al heb ik haar altijd een geweldige zangeres gevonden, ook al is ze vooral ‘van voor mijn tijd’. Ze heeft een prachtige stem, maar die is te hoog voor mij, dus moest ik me op A Case Of You vooral qua klankkleur flink aanpassen, maar dat is gelukkig goed gekomen.’

Jouw debuutalbum Dirt On My Tongue kwam tien jaar geleden uit en nu is er een speciale box uitgekomen om dat feit te vieren. Volgens je manager Mark is de eerste oplage zo goed als uitverkocht. Wiens idee was het om deze box uit te brengen?

‘Wie dacht jij? Mark Ede natuurlijk! Hij is er goed in om van alles en nog wat van mij uit te brengen, zoals niet eerder verschenen songs op EP’s of live-opnamen, hij weet iedere keer weer iets bijzonders te vinden in schoenendozen of onderin een laatje of zo. Vaak twijfel ik eraan, maar hij weet me steeds te overtuigen en het blijkt goed te werken, want ze verkopen erg goed via mijn website.’

Je speelt vanavond als Jo Harman Trio, wat je vier jaar geleden èn vorig jaar ook deed, alleen met andere muzikanten. Toen waren het Emily Francis op toetsen en Nat Martin op gitaar. Nu heb je twee andere muzikanten bij je.

‘Op gitaar en zang is dat Mike Mayfield, waarmee ik al heel lang samenwerk, we schrijven vaak samen songs. Hij is een geweldige singer-songwriter die ook solo optreedt, zoals vanavond. Op toetsen een landgenoot van je, Frank Montis, die al eerder met me heeft opgetreden. We kunnen goed met elkaar opschieten en hebben veel lol samen, zowel tijdens de concerten als onderweg in het busje. Hoop dat het publiek vanavond ze net zo waardeert als ik!’

Je Amerikaanse collega Dana Fuchs heeft twee kleuters, die ze overal waar ze optreedt mee neemt. Ben jij dat ook van plan als jouw kinderen daar oud genoeg voor zijn?

‘Dat lijkt me op zich erg leuk, maar dat zal nog wel even duren. Met m’n oudste zou dat waarschijnlijk als eerste gebeuren, die wordt in mei drie jaar, maar met de tweeling zal dat uiteraard zeker pas over een jaar of vier, vijf kunnen. Maar het is nu allemaal nog toekomstmuziek!’

Zijn er nog muzikale dingen die je graag nog eens zou willen doen?

‘Ik heb al jaren het idee dat ik wel eens met een strijkkwartet zou willen optreden, met mijn eigen repertoire. Mijn partner werkt in de klassieke muziekwereld en dus overlegde ik het met hem. Volgens hem zou het met alleen violen en mijn stem niet zo mooi klinken, mensen zouden het dan misschien als kattengejank kunnen beschouwen omdat de violen nu eenmaal hoog klinken. Hij adviseerde om het met een aantal cello’s te proberen en gelukkig kent hij genoeg geschikte musici, die hij benaderde en uiteindelijk hebben we één keer opgetreden met vier cellisten, wat prachtig was, hopelijk kunnen we het in de nabije toekomst nog een keer, of tijdens een speciaal tourtje nogmaals doen. Lijkt me erg leuk, maar voorlopig zal dit het er niet van komen vanwege de komende gezinsuitbreiding.’

Jo Harman concertfoto

CONCERTVERSLAG

25.02.2023 Streeckgenoot, Doetinchem

Alle stoelen in de grote zaal achter het café Streeckgenoot zijn bezet als organisator Gerco Mons van de stichting Het Nieuwe Dijkhuis het woord neemt. Omdat de zaalhuur van De Stadswal (de voormalige Baptistenkerk), waar Jo Harman in 2019 optrad, ineens veel te hoog werd om nog betaalbare concerten te organiseren, moet een andere locatie gevonden worden. Gelukkig kon men terecht in deze vrij nieuwe locatie in het centrum van Doetinchem.

Het was van tevoren niet aangekondigd en eigenlijk pas vandaag besloten, maar er is vanavond een voorprogramma: singer-songwriter/gitarist Mike Mayfield, die al jaren met Jo Harman samenwerkt en al heel wat songs samen met haar geschreven heeft. Ook werkt hij vaak samen met Ed Sheeran en Jessie J.

Mike heeft een mooie zangstem en speelt in het hem toebedeelde halfuur een stel prachtige songs, zichzelf begeleidend op een akoestische gitaar. Hij krijgt dan ook veel applaus, waarna er een pauze volgt.

Na een half uurtje nemen Mike en de Nederlandse toetsenist Frank Morris plaats op het lage podium, maar omdat iedereen zit kan het publiek de muzikanten prima zien, ook al is de belichting matig. Frank Morris is in ons land vooral bekend als Hammond-organist (èn -leraar) en speelde o.m. in de band Gare Du Nord èn in het trio Montis, Goudsmit & Directie.

Tijdens de intro komt Jo Harman het podium op en begint met haar song I Shall Not Be Moved, van haar debuutalbum Dirt On My Tongue (2013), gevolgd door Unchained And Alone van het album People We Become (2017). Ze vertelt dat ze in verwachting is van een tweeling, al zal dat niemand van de aanwezigen ontgaan zijn. De volgende song is een klassieker (o.m. bekend van de band Whitesnake), Ain’t No Love In The Heart Of The City en daarna Cold Heart van het debuut. Hierna de Average White Band cover Cloudy, gevolgd door haar cover van Joni Mitchell’s song A Case Of You, dat zingt ze in een duet met Mike Mayfield. Daarna volgt Has Anybody Seen My Baby en de afsluiter When We Were Young, van het People We Become album. Het enthousiaste publiek wil natuurlijk méér en dat krijgen ze in de vorm van opnieuw een cover, de Ann Peebles standard I Can’t Stand The Rain, door veel artiesten gecoverd. Gedurende het hele optreden wisselt Mike regelmatig van gitaar, dan weer akoestisch, dan weer elektrisch en de mooie gitaarsolo’s zijn allemaal elektrisch. Frank laat zowel Hammond-achtige klanken als die van een piano uit zijn keyboard komen. De interactie tussen de drie muzikanten zag er ook prima uit, er werd veel geglimlacht.

Het was een geweldig en intiem concert, met ook veel humor in de aankondigingen, dat een kleine 80 minuten duurde. Opnieuw bewees Jo Harman dat ze een geweldige zangeres is.

Jo Harman concertfoto

JO HARMAN TRIO – SETLIST