Walter Trout @ Metropool, Enschede

Walter Trout
Metropool, Enschede
18 november 2022

En wederom is het vijf jaar geleden dat de bluesrock legende Walter Trout een Twents podium heeft beklommen. In 2017 was het Metropool in Hengelo, vanavond staat de charismatische muzikant in de Hertog Jan Zaal in Metropool Enschede. Hij zit aan het eind van een uitgebreide tour om zijn laatste album ‘Ride’ te laten horen aan zijn fans. De band staat in een uitverkochte poptempel vanavond, gevuld met fans uit het gehele land maar ook enkele van onze oosterburen zijn aanwezig.

Tekst & foto’s Metropool: Nineke Loedeman. Er zijn ook foto’s gemaakt van Walter’s show op 16 november j.l. in TivoliVredenburg door Marco van Rooijen. Alle foto’s van beide avonden staan in het album Walter Trout Tour November 2022. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Met 30 soloalbums is Walter Trout in de loop van zijn vijf decennia durende carrière niets minder dan enorm productief geweest. Zijn laatste album ‘Ride’ (augustus 2022) werd overal met veel enthousiasme ontvangen. Het album werd door hem geschreven als een min of meer emotionele uitlaatklep ter verzoening van zijn moeizame jeugd in New Jersey.

Walter Trout wordt ook wel beschreven als het kloppend hart van de moderne blues rock scene. Gerespecteerd door zowel de oude garde als de jongeren. Aanbeden door zijn vele fans en, na vijf decennia in de scene, blijft Trout een iconisch figuur. Walter wordt vergezeld door bassist Johnny Griparic, toetsenist Bob Fridzema, drummer Michael Leisure en natuurlijk tourmanager extraordinaire /gitarist en zanger Andrew Elt!

Walter Trout @ TivoliVredenburg, Utrecht

Geen voorprogramma voor Walter Trout. Rond 20.30 uur trapt het gezelschap af met de gouwe ouwe rocker I Can Tell, uit 1994 (!) en afkomstig van het album ‘Tellin’ Stories’. Het stevige nummer rolt en stampt als een malle en binnen de minuut knapt er al een snaar van zijn gitaar! Geen punt, het euvel wordt snel opgelost en het nummer gaat gewoon door. De sfeer zit er direct goed in! De Walter Trout trein dendert door met Baby You Don’t Have To Go en Wanna Dance.

Walter Trout @ Metropool, Enschede

Walter Trout @ Metropool, Enschede

De, overigens prachtige, Hertog Jan Zaal is van het balkon tot en met de vloer bommetje vol en ademt een heerlijke sfeer. Al gauw komt de eerste slow blues voorbij, Waiting For The Dawn en afkomstig van ‘Ride’. En wat is dit een prachtige live uitvoering… Ogen dicht en genieten.

Walter, inmiddels 71 jaar jong, draagt tegenwoordig een flatteus hoedje en weet volgens mij nog lang niet van ophouden. Stevige rocksongs worden afgewisseld met huiveringwekkend mooie blues ballads, de stijl waar Walter zo bekend om is. Pure blues, gespeeld vanuit het hart. Ik ken niemand die meer emoties toont op een podium dan deze man. Een man die zijn muziek leeft en zich 100 % geeft aan zijn fans. Fans die hem op handen dragen.

Walter Trout @ Metropool, Enschede

Ik had al gehoord dat Walter in topvorm zou zijn deze dagen en het klopt, vanavond is daar geen uitzondering op! We horen gelukkig vooral veel nummers van zijn nieuwste album ‘Ride’ en het moet gezegd, dat is echt weer een klasse album. Zalig is de ballad Follow You Back Home, een van mijn favoriete tracks van ‘Ride’. De band speelt sowieso met enorm veel energie en passie en het spelplezier spat er werkelijk vanaf. Niks niet moe na de tour, het lijkt wel alsof ze vleugels krijgen zo met de eindstreep in zicht. Kijk hieronder maar eens naar titeltrack Ride:

Walter Trout - 'Ride' at Metropool, Enschede - November 18, 2022

Toetsenist Bob Fridzema mag laten horen waarom hij tot de top van de scene behoort en start met een schitterende, rustige intro van het nummer Bob’s Blues. Walter lijkt heel eventjes wat gas terug te nemen. Hij gaat zonder gitaar en slechts gewapend met microfoon even zitten. De andere bandleden zijn dan van het podium verdwenen. Bob gaat vervolgens werkelijk los op zijn piano in deze zalige, pure bluessong. Hollandse Bob speelt al vele jaren met grote muzikanten, maar heeft in relatief korte tijd een stabiele  positie in Walter’s band weten te verwerven. Het is altijd genieten om Bob aan het werk te zien en vooral te horen.

Walter Trout @ Metropool, Enschede

Ondertussen vertelt Walter een prachtige anekdote over zijn eerste keer optreden in de band van Big Mama Thornton in de zeventiger jaren in L.A. Waar ze destijds de nog jonge en onzekere Walter adviseerde: “All You Got To Do Is Play Like B.B. King“! Nou, dat liet Walter zich geen twee keer zeggen en ook wij mogen horen hoe hij, plus de inmiddels weer aangeschoven band, dubbel en dwars in het nummer terugkomt met vlammend en intens gitaarwerk a la B.B. King maar vooral a la WALTER! Wat volgt is een magistrale performance!

Walter Trout @ Metropool, Enschede

Tussen al die songs is er altijd ruimte voor een praatje, een grap en een grol. Om vervolgens weer het gas vol in te trappen en de zaal meer en meer in extase te brengen. Het publiek smult van al die energie! Jong en oud, iedereen geniet met volle teugen. Johnny Griparic en Andrew Elt hebben zoals altijd de grootste lol samen en hun spielerei ontbreekt natuurlijk vanavond ook niet. Ook drummer Michael Leisure, al een tiental jaren drummer en vriend van Walter, speelt alsof zijn leven er vanaf hangt.

Wat ook vanavond weer heel duidelijk naar voren komt is dat zijn fans hem werkelijk op handen dragen, en dat heeft hij aan zichzelf te danken. Jaren en jaren verscheen hij direct na zijn optreden aan de merchandise tafel voor een praatje, signeren of voor een fotootje. Iedereen die bij een show van hem is geweest weet dat. Tegenwoordig doet hij dat niet meer, om voor de hand liggende redenen. Na zijn levertransplantatie in 2014 blijft het oppassen met zijn gezondheid. Een levertransplantatie die hem nu, na acht (!) jaar, nog steeds laat doen wat hij het liefste doet: spelen! Sindsdien laat hij het dan ook niet na om iedereen op te roepen orgaandonor te zijn.

Nog zo’n prachtige song is het nummer Destiny, een loflied aan zijn vrouw Marie, gevolgd door het heerlijke Red Sun waarin een rete funky Superstition ligt verweven. Die Johnny is ook echt een beest op de bas! Man man man, het liegt er allemaal niet om en je kunt niet anders dan meeklappen en/of flink dansen. Na deze ruim twee uur durende en uitermate energieke set komt de band nog éénmaal terug het podium op voor de toegift, een dampende uitvoering van Bullfrog Blues…

Het moet gezegd, de man is nog steeds een wervelwind en bezit nog volop de skills om een zaal totaal op de kop te zetten. Natuurlijk samen met die fantastische band. Helemaal beduusd verlaten we de zaal. Vele optredens al gezien, maar die van vandaag was zó verschrikkelijk intens! Superlatieven schieten tekort.
Nog 1 show te gaan en die is zondag in de Boerderij te Zoetermeer. Volgens mijn laatste info is de show zojuist uitverkocht. Aan allen die gaan: heel veel plezier! Laten we hopen dat we Walter volgend jaar weer terug zien in onze contreien.

Naar mijn mening zijn de volgende songs gespeeld:

* I Can Tell
* Wanna Dance
* Waiting for the Dawn
* Ride
* Ghosts
* Follow You Back Home
* Bob’s Blues
* I Worry
* Destiny
* Red Sun (Floyd Lee cover) / Superstition (Stevie Wonder)

Toegift:
* Bullfrog Blues (William Harris cover)

Walter Trout @ Metropool, Enschede

Walter Trout @ Metropool, Enschede

Walter Trout @ Metropool, Enschede

Walter Trout @ Metropool, Enschede

Alle foto’s van de avond plus die van TivoliVredenburg staan in het album Walter Trout Tour November 2022. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.