Walter Trout - Broken (albumcover photo)

Broken verschijnt 01 maart 2024 op vinyl, cd en digitaal.
Verkrijgbaar bij je lokale platenwinkel of online via bol.

Tekst: Arthur ter Avest

‚I’m here and I’m moving on‘, zingt Walter in ‚No Magic (In The Street)‘ en zo is het. Meestal ben ik geen heel grote liefhebber van zijn studioalbums, live daarentegen vind ik hem geweldig. Met dit album maakt Walter Trout echter een statement van jewelste, met een zekere urgentie bezingt hij de grote uitdagingen waarmee we in het groot en het klein van doen hebben. In alle stukken lijkt hij ook gerust te willen stellen en als een levenswijze man zijn boodschap van hoop te verkondigen. Muzikaal bedient hij het spectrum van rauwe stevige bluesrock tot poprock, (instrumentele) ballades en zelfs een stuk met country feel, kortom een afwisselend album.

Naast het feit dat hij geweldige muzikanten om zich heen heeft verzameld, speelt en zingt hij zelf zeer geïnspireerd en gevarieerd en doen zijn gasten een mooie duit in het muzikale zakje. Zelf ben ik een grote fan van Will Wilde die met zijn energieke mondharmonica-spel meespeelt op het nummer ‚Bleed‘ en er samen met Walter en de band een stevige boogierocker van maakt waarin ze elkaar de bal toespelen. Wat mij betreft mag Walter voor de komende tournee Will Wilde uitnodigen in zijn band om er samen een waanzinnige live-show van te maken! In de openingstrack ‚Broken‘ zingt Walter zijn ziel eruit en tilt Beth Hart het geheel naar een nog hoger plan.

Turn And Walk Away‘ is voor mij het mooiste nummer van de plaat, beginnend met een resonatorgitaar en mondharmonica ontwikkelt dit stuk zich waanzinnig en de solo die Walter er op zijn elektrische gitaar uitgooit is bijzonder smaakvol te noemen. Het wat onheilspellend beginnende ‚Courage In The Dark‘ ontvouwt zich met een mooie opbouw, oa door de accenten die de toetsenist toevoegt aan dit stuk. Het wat poppy ‚Talkin‘ To Myself’ en de ballade ‚I wanna Stay‘ hebben ‚hitpotentie‘ of zouden dat hebben gehad in een ander tijdsgewricht.

De instrumentele ballade ‚Love Of My Life‘ is een liefdesverklaring aan zijn echtgenote Marie, die niet alleen zijn zaken behartigd, maar bovenal zijn liefdevolle en zorgzame steun en toeverlaat is. We kennen allemaal het levensverhaal van Walter Trout en het feit dat dit niet heel lang geleden aan een zijden draadje hing. De strijd die Walter met Marie, zijn familie en zijn fans gestreden heeft om er weer bovenop te komen klinkt ook door in deze plaat. Met dien verstande, dat hij probeert een boodschap van hoop de wereld in te bazuinen, niet bij de pakken neer te gaan zitten en wanneer alles tegen zit, te ademen.

Het country-achtige stuk met rauwe randjes ‚Breathe‘ gaat hierover. De stevige rockers ‚I’ve Had Enough‘ met Twisted Sisters Dee Snider als tweede zanger en het bijzondere metaforische ‚Heaven Or Hell‘ maken de plaat waarlijk af, maar niet totdat de laatste klanken van ‚Falls Apart‘ wegebben. Waarom? Ik weet het niet.

Deze plaat maakt op mij grote indruk, niet in de laatste plaats omdat ik het gevoel krijg dat Walter Trout met deze plaat (zoals aan het begin al geschreven) een statement van hoop wil maken en de echo van deze plaat lang mag klinken, ook wanneer Walter Trout hiermee onverhoopt zijn laatste meesterwerk het licht zou hebben laten zien (wat ik niet hoop)!

Turn And Walk Away

01) Broken (met Beth Hart)
02) Turn and walk away