CONCERTVERSLAG JAVA|WEBSTER

3 februari 2024
Westendorp Bluesnight, Kulturhus De Vos, Westendorp

Tekst en foto’s: Harry Pater

Voor de 32e keer werd op zaterdag 3 februari de jaarlijkse Westendorp Bluesnight georganiseerd in Kulturhus De Vos in het Achterhoekse dorp Westendorp, tussen Doetinchem en Varsseveld. In die jaren hebben grote namen in deze zaal opgetreden, waarvan Bill Wyman’s Rhythm Kings de bekendste is, maar er waren ook optredens van binnen- en buitenlandse acts als Oscar Benton, Nine Below Zero, The Hoax, Dr. Feelgood, Chris Jagger, Aynsley Lister, Danny Bryant, Ten Years After, Eric Steckel, Bintangs, Claptunes en Ralph de Jongh. Naast de grote namen zorgt de organisatie er ook steeds voor om lokale en regionale artiesten en bands te boeken. Door de jaren heen waren de Bluesnights vaak uitverkocht, dit jaar waren er zo’n 350 bezoekers naar Westendorp gekomen, waarvan de meeste toch boven de zestig waren. Echte diehard blues(rock)liefhebbers dus.

Vier acts traden op in twee locaties, op het podium in de grote zaal (‘mainstage’) waren drie optredens, als eerste Mojo Hand (The Blues Experience) onder leiding van Frank Reemers (gitaar, zang) en Joep de Greef (mondharmonica, toetsen en zang), die de avond opende met een lekker bluesrockoptreden. Daarna Luca & Uncle Rudi, met de zeer talentvolle 14-jarige gitarist Luca Holkenborg als blikvanger met een driekoppige band plus zangeres. Luca zag ik 2 jaar geleden al eens als gast van Toby Lee in Tegelen. Hij is inmiddels gegroeid als mens, qua haar èn ook als gitarist. Hij ging zelfs tijdens het soleren van het podium af en bleef daar tussen het publiek op de eerste rij flink doorspelen. Voor velen vast een echte ontdekking!

Tenslotte de headliner Java|Webster. Tussen de optredens door speelde de one man band Herbie Blues in het café, met vooral traditionele blues met veel mondharmonicaspel. Herbie (Harbert Grezel) was in 2013 de winnaar van de Dutch Blues Challenge en in 2015 won hij het Nederlands Kampioenschap Straatmuzikanten. Zijn muziek laat zich het beste kenmerken als New Old Stock Blues.

Dit verslag gaat voornamelijk over de nieuwe band Java|Webster, bestaand uit gitarist Erwin Java, die bekend is van de bands Wild Honey, Herman Brood’s Wild Romance, meerdere bands van Harry ‘Cuby’ Muskee (gedurende 25 jaar), Cuby + Blizzards en King Of The World. De afgelopen jaren was Erwin vooral op pad met diverse vocalisten uit binnen- en buitenland onder de naam Erwin Java’s Travel Party.

Sinds voor de coronatijd werkt Erwin al samen met de uit het Engelse Sheffield afkomstige gitarist-zanger Sean Webster, die al ruim tien jaar in Giethoorn woont en zowel solo, als duo en met band optreedt in ons land èn het Verenigd Koninkrijk.

Erwin en Sean stonden de afgelopen maanden in veel vaderlandse theaters met het theaterconcert Cuby’s Blues, met de muzikanten van de Travel Party, bassist Guus Strijbosch, drummer Marcel Wolthof en toetsenist Bas Mulder, allemaal ervaren en gerenommeerde musici. Deze muzikanten vormen ook de band van Java|Webster en speelden mee op het gelijknamige debuutalbum dat half januari werd uitgebracht.

De band arriveerde later dan gepland in Westendorp, want onderweg vanuit Drenthe gebeurde vlak voor hen een auto-ongeluk en daarna stonden ze lang in de file. Door hard werken van de muzikanten en crew lukte het toch nog om vrij op tijd te beginnen met het optreden en inclusief toegift ook nog eens anderhalf uur te kunnen spelen. Het optreden begon met een instrumentale versie van Webster’s Playground en vanaf dat moment bestond het optreden voor het grootste gedeelte uit songs van het debuutalbum. Sean Webster heeft een fijne maar wat gruizige zangstem, die uitstekend past bij het gespeelde repertoire. Zowel Erwin als Sean zorgt in elke song voor tenminste één mooie gitaarsolo. Ze hebben beide hun eigen stijl van gitaarspelen en tezamen klinkt dat één geheel. Vanwege de beperkte tijd werd het aantal aankondigingen tot een minimum beperkt; Sean in het Engels met af een toe een Nederlandse kwinkslag en Erwin uiteraard in het Nederlands.

De ritmesectie, Marcel Wolthof en Guus Strijbosch (die vanwege rugproblemen voornamelijk op een barkruk zat) legden een fijne basis onder het gitaargeweld èn het mooie toetsentapijt van Bas Mulder. Naast de songs van de cd werden ook enkele covers gespeeld, zoals Stop Messing Round van Peter Green’s Fleetwood Mac, River Of Tears van Eric Clapton, Don’t Believe A Word van Thin Lizzy èn als toegift Crossroads, ook van Eric Clapton, met een mooie dubbele gitaarsolo.

Het aanwezige publiek reageerde van begin tot eind erg enthousiast op het gebodene en wat mij betreft zeer terecht! Java en Webster gaan in maart en april enkele weken door het Verenigd Koninkrijk toeren, met Sean’s Britse band. Wil je ze hierna zien optreden, zeker doen! Tourdata vind je op https://www.java-webster.com/live.

SETLIST WESTENDORP JAVA|WEBSTER
Webster’s Playground
Fire On My Wheels