Foto Album Review: Sean Webster - Summer has gone

Format: CD, Digital
Label:M2 Music – In-Akustik Records
Release: 24 mei 2024

Tekst: Arthur Ter Avest

Eenieder zal het met me eens zijn, Sean Webster heeft een prachtig rauw-warm stemgeluid en zijn gitaartoon is om door een ringetje te halen. Hierna scheiden zich de geesten, veel mensen kunnen zijn ietwat ‚middle of the road – songwriting‘ goed horen, anderen wensen dat hij af en toe wat meer gas geeft. In zijn liveoptredens zit in ieder geval meer dynamiek en soms dynamiet dan op zijn studioplaten.

De nieuwe CD van Sean Webster bevat 9 stukken die zich overwegend in het balladesegment, soms met een rockig, soms met een kitschig randje bevinden en een paar stukken die hier iets van afwijken.
Hoogtepunt voor mij is het nummer ‚Lost and Alone‘ waar Sean samen met Hilde Vos de sterren van de hemel zingt. Beide artiesten hebben natuurlijk een eigen carrière, in een vorm van samenwerking zou mijns inziens veel potentie zitten. De stemmen klinken samen geweldig! De samenzang/ -werking van Sean met Roberto Morbioli zou zo ingezonden kunnen worden naar het Eurovisie Songfestival, dit is van geheel andere orde. Het titelstuk ‚Summer Has Gone‘ is mierzoet. Voor wie het weet te waarderen, een prachtig stuk, voor alle anderen, snel doorklikken. ‚Not Me And You‘ is een ballade met hitpotentie en mooi gitaarwerk. Hier is Sean op dreef en kun je bevroeden dat hij hier live een mooie stemmingmaker van weet te maken. Hier staat dan ‚Never Let Go’ weer tegenover, waarin hij zijn hartzeer eruit zingt, min of meer alleen begeleid door piano. De starter van de CD is ‚Forever Gone Away‘ waarin de hammond de opmaat is naar een heerlijke gitaarsolo die het stuk doet uitklinken. Halverwege treffen we het licht uptempo ‚Make It Through‘ met een catchy refreintje. ‚Won’t Lay Down‘ en ‚Can’t Be Alone‘ doen het rustig aan. De uitsmijter tenslotte is het retro, honkytonk-bluesrockertje ‚What You Get‘ met pedalsteel en slide-gitaar, wat een grijns op je gezicht laat verschijnen.

Wat ik aan het begin al schreef, de geesten zullen zich scheiden. De één zal het een heerlijke plaat vinden, de ander haalt er mooie stukken uit en weer een ander zal wat anders uitzoeken. Blijft de prachtige combinatie van Sean’s stem en gitaarwerk!

Lost And Alone

1. Forever Gone Away, 2. Won’t Lay Down, 3. Can’t Be Alone, 4. Lost And Alone, 5. Make It Through, 6. Never Let Go, 7. Not Me And You, 8. Summer Has Gone, 9. What You Get

Band: Sean Webster – zang, gitaar, Floris Poesse – basgitaar, Jim Zwinselmann – gitaar, Phil Wilson – drums, Alex Zwinselmann – toetsen