Common Ground

Format : CD
Label : Provogue Records
Release : Juli 2010
Blues CD’s online bestellen

Door Frank van Engelen

De Gitarist waar dit artikel over gaat heeft eigenlijk geen introductie meer nodig, want die draait al zo lang mee als ik me kan herinneren uit mijn jeugd. Geboren in New Jersey 1951, Mr Walter Trout in Ocean City.
Trout hoort in zijn jonge leven de muziek en vooral gitaar klanken van Clapton, Stevie Ray, Jimi Hendrix en meer van dit soort luitjes, en gaat er mee aan de slag. Dat resulteerde al vrij snel in het feit dat onze vriend op zijn minst al dingen deed die behoorlijk opvielen. Gaandeweg komt hij in John Mayall´s Bluesbreakers terecht, en doet daar zo een goed werk, dat hem aangeboden wordt zijn eigen band op te starten, dat gebeurt dan ook in 1989 onder de naam Walter Trout and The free Radicals. Ja, en daarna is het gewoon een komen en gaan qua optredens en nieuwe albums, waarin Walter ook zeker erg etaleert dat het leven allesbehalve altijd mooi is. Hij heeft zelf ook zijn portie wel gehad kan ik U melden, maar is daar sterker dan ooit uitgekomen, en daarnaast een soort mentor voor mensen geworden, die het ook moeilijk hebben in dezelfde dingen, als waar het mee gevochten heeft. Zeg maar de duiveltjes van het leven, drank, drugs en dat soort dingen.

Het eerste album is genaamd Life In The Jungle, en bevat een aantal Live opnames. Daarna maakt onze vriend regelmatig nieuwe schijven die allemaal toch min of meer het wel bekende recept hanteren, waar Trout al jaren de mensen van bediend. Dat is een mix van veel Blues Rock, maar ook Roots, folk en prachtig ballades, en dat gaat er nog steeds bij iedereen in als koek. Walter mag zich ook graag op tributes van o.m Hendrix laten gelden, en kan dat naar mijn idee als een van de beste.
Trout heeft een gitaar techniek om U tegen te zeggen, en distantieert zich echt ook wel van andere gitaristen, want de riedels die hij etaleert zijn echt niet zomaar even na te doen. Daarnaast heeft Walter een hoge pet op van nieuw talent, als bijvoorbeeld, Danny Bryant, waar hij voor als mentor fungeert. Die Bryant is dan ook al heel ver gekomen, en staat inmiddels op eigen benen, maar de sound van Trout klinkt door in zijn muziek ook.

Nou, pas geleden sprak ik Walter Trout in Raalte over zijn nieuw uit te komen album genaamd Common Ground. Hij vertelde me toen al, dat het een speciaal album zou gaan worden, erg ingetogen bij vlagen en persoonlijk. De invulling van het muzikale aspect zou ook heel anders klinken. Hij zou sessie muzikanten hebben die ondermeer met Bonnie Rait hebben gespeeld, en dan de vrij onbekende wizzard op de toetsen , die vooral in New Orleans hoge ogen scoort, Jon Cleary. deze mensen vormen dus een compleet andere band, dan die hij normaal heeft.Dat beloofd wat zou je denken, en dat doet het dan ook, heel sober bij vlagen zijn een aantal songs. Als je goed naar het vorige album luistert, hoor je ook al af en toe die weg al een beetje binnen lopen toch, dus maak je borst maar nat.
Bezetting dus, Kenny Aronnoff, drums, Hutch Hutchinson/Bass, en ook dus JOn Cleary/Key´s en Walter trout/vocals /guitars. Cleary heeft trouwens zelf ook en live album, waarvan U een review kan lezen elders op de site., maar dit terzijde.

Het album Common Ground, betekent iets als op gelijke voet of gelijk gestemd, en ademt een sfeer uit van Blues Rock, Veel roots elementen dit keer, Country feel, en vooral erg innemende partijen en zeker niet alleen van de gitaar licks. De stem van Walter lijkt steeds beter te worden , en in Raalte oogde hij heel erg gezond en vitaal, en flink afgevallen. Uit het album spreekt ook veel levenslust en veel plezier bij het maken van deze schijf. dat hoor je er gewoon vanaf. Kortom een waardevol Trout album, die gerust tot een der beste mag worden gerekend tot nu toe, en hij is nog lang niet klaar met de blues en beyond denk ik zomaar. Gelukkig vooral, want iedereen vind deze man groots, ik zeg altijd maar Hendrix, Stevie en dan Walter Toch? Keep it Rocking!!

De tracks dan even een paar.
Opener May Be A Fool, is een soortement van sixties blues nummer, met scheurende blues harp van Cleary er in. Dan Open Book, Rootsy achtig klinkende ballade, die meteen doet denken aan het wek van Bryant, maar waar Trout natuurlijk het patent op heeft denk ik. Prachtig gewoon en dan die gitaar. Het titel nummer, is een juweeltje, en laat zien dat trout vooral zijn eigen ding doet, en oh zo mooi dat gitaar werk opgebouwd./ Rillen gewoon voor mij en U ook vermoed ik.
Loaded Gun, natuurlijk heftige Bluesrock, die we gewend zijn van onze vriend, met ronkend hammond er in.
Een zeer apart nummer is Song For My Guitar, blues liefdes, en instrument prachtig vorm gegeven, en heel anders dus.
Slow blues natuurlijk ook, met duizelingwekkende solo´s in No Regretts, en Exess Baggage. Een erg leuk nummer vind ik ook Wrappend Up In The BLues,helemaal lekker, en lekker om mee te brullen.

12 nieuwe nummers dus van deze kanjer, die gewoon door gaat met optreden, en dat zijn er heel veel, maar onze vriend is gezond van lichaam en geest, en hoe dubbelzinnig kan de blues dan zijn nietwaar? Goede schijf vrienden!

Tracks

01. Maybe A Fool
02. Open Book