Henrik Freischlader – Recorded by Martin Meinschäfer II

Label: Cable Car Records
Release: 11 november 2022

In 2009 bracht Henrik Freischlader het prachtige album Recorded by Martin Meinschäfer uit en dat was een groot succes. Nadien volgen er nog vele, waaronder diverse live-albums. Een zeer productieve muzikant net als zijn vriend Joe Bonamassa.
Nu is er dan na twaalf jaar deel II van dat album, Recorded by Martin Meinschäfer II. De klaphoes is nagenoeg identiek: zelfde karton, soort foto en design van Timo Wilke en uitgebreid tekstboek. Ook nu is het album opgenomen in de Megaphon Tonstudios Arnsberg van en door Martin Meinschäfer. Een studio die bekend staat om de geweldig goede opnames met het warme analoge geluid van vintage instrumenten en microfoons. Henrik bespeelt weer alle instrumenten alleen is oudgediende Moritz ‘Mr.Mo’ Fuhrhop terug op Hammond en keys.

Op dit album zijn de teksten zeer belangrijk en to the point. Ze gaan vooral over hoe wij met elkaar omgaan, dat we minder zelfzuchtig moeten zijn in deze vreemde, angstige tijd met alle problemen die nu spelen en waarin veel verandert.

De cd opent met Free en meteen valt het geluid op bij het intro: warm, vol. Heerlijke rustige groove, refrein “I just want to be Free” en heerlijke gitaarwerk. Weer terug naar een soort reggae deuntje, en ingetogen gitaartje. Mooie wisselingen. Stevig, rockend verder met Aware of Things. Die markante stem en mooie koortjes en rocky riffs . Turn Back The Clock is lekker ingetogen met laidback ritme en dito solo. Meer uptempo is Rule The World, ‘we need a rule how to rule the world.’ Het prachtig gezongen bluesy I Wanna Go wordt gevolgd door het rustige Lost Souls , waarin de liefde terug moet keren in de mensen, met diep gevoelig gitaarspel eindigend in een spetterende climax en dan weer terug naar het rustige eind van de song. Mooie breaks en dat het hele album door. De titel Hall Of Shame zegt alles en gespeeld in die typische unieke Henrik stijl. Meer tempo in Old Life Back en terug in de tijd toen er meer vrijheid was en bijna alles kon en mocht. Geen internet met al dat negatieve nieuws, er is behoefte aan meer goed en positief nieuws. Hier de wah wah gitaar in de solo. Reggae ritmes in Wasting Our Time en geweldig gitaarspel in The Question naar zijn voorbeeld Gary Moore, fijn orgel op de achtergrond, een werkelijk heerlijke blues en top gezongen. Ritmischer wordt het in The Given Groove en men eindigt met het langste nummer van meer dan dertien minuten Hands Of Jezus. Rustig begin met gevoelig gitaar, zang en Hammond op de achtergrond. Een magistrale song met een tekst waarin Henrik zegt op Jezus te vertrouwen voor een betere wereld.

Een prachtig album met die typische Henrik Freischlader muziek met heerlijke breaks, tempowisselingen en melodiëen. Topgespeeld en gezongen en teksten die er toe doen. (zie tekstboek).

Henrik Freischlader - Audio Samples from "Recorded by Martin Meinschäfer II"

-Henrik Freischlader: all instruments and vocals