Foto Album Recensie: Henrik Freischlader - Studio Live Sessions

Format: CD, Vinyl
Label: Loendrecs (Little Big Beat)
Release: 28-08-2023

Tekst: André Wittebroek

Voor dit nieuwste dubbellive-album ging de Henrik Freischlader Band naar de Little Big Beat Studio’s in Liechtenstein. Deze studio maakt de opnames analoog met vintage apparatuur en neemt alles direct op met in de studio aanwezig publiek en maakt er een album van en geeft dat uit in eigen beheer op vinyl en op cd.

De band heeft in het verleden maar liefst vijf, waarvan zelfs enkele dubbel, driedubbele, live albums gemaakt maar niet een in de huidige samenstelling en op deze manier. Op dit album Studio Live Sessions staan drie van de elf songs , die op een van de vorige albums zijn opgenomen, de rest is nieuw.

‘Prachtig opgenomen live session met mooie songs complementeren dit analoog opgenomen album, elk instrument is prima in het geluidsbeeld geplaatst en gescheiden en men kan alle details van gitaar, drums, bas en hammond volgen en het geeft een heerlijke livesfeer.’, zoals Axel Feiss opmerkt. Helemaal mee eens!

Cd 1 opent met ‘Disappointed Women’ van zijn eerste album The Blues uit 2005 met een funky intro en een heerlijke groove die eigenlijk het hele album kenmerkt. Diepe bas, strakke drums puntige gitaarsolo en top hammondsolo en zijn herkenbare markante, ietwat gruizige stem. Funky gitaarriffs openen ‘Business Straight’ en het geluid is perfect in balans. Mooie wah-wah gitaarsolo. Dan volgt ‘Turn back the Clock’, bas komt prachtig door, tikkende drums en hammond op de achtergrond, zijn stem op de voorgrond, top gezongen met gevoelig helder gitaarspel. Klein humoristisch intermezzo bij begin ‘Longer Days’ en dan die lekkere riff en groove waar HFB bekend om staat, zalig funky met schitterende orgelsolo en bas- en drumsfundament. Topsong! Humor in de aankondiging van ‘Got it Made’ een uptempo funky groovy song met fantastisch lopende, vloeiende gitaarsolo en ingetogen gitaarspel op eind. De prachtige slowblues ‘Standing At The Station’ besluit CD 1 van dit dubbelalbum.

Cd 2 begint met ‘Free’ met ingetogen intro en dan heavier verder en de bekende tempowisselingen, ineens funky en rockige gitaarsolo en weer terug naar groove en rustige solo. Zijn klassieke jam ‘Bad Dreams’ staat natuurlijk op de setlist. Geweldige opbouw met breaks, veel afwisseling, scheurend gitaar, gevoelig gitaar, zachte zang, heerlijke begeleiding. Hier hoor je wat een topband het is: kippenvel. ( tip: luister met goede koptelefoon). Dan wordt het rustig met de gevoelig gezongen ballade ‘Lost Souls’, tikkende bekkens, zachte hammond, diepe bas en een gitaarsolo waaruit frustratie klinkt over gebrek aan liefde tussen mensen. Het bekende ‘The Sky is Crying’ van Elmore James krijgt een lange uitvoering van maar liefst 15.38 minuten met alle ruimte voor de gitaar van stevig tot rustig in een lange solo. Het jazzy ‘Come On My Love’ besluit Cd 2, lekker swingend met orgelsolo, drumsriffs, lopende bas en heldere gitaar.

Met Studio Live Sessions heeft de Henrik Freischlader Band een heerlijk live-album gemaakt. De band is perfect op elkaar ingespeeld en de analoge opnamekwaliteit is geweldig. Topalbum.

HENRIK FREISCHLADER - EPK - STUDIO LIVE SESSION - LITTLE BIG BEAT STUDIOS

Line-up: