Foto Recensie : Chicago Blues - A Living History, The (R)evolution Continues

Chicago Blues – A Living History, The (R)evolution Continues

Format: 2 CD’s / Label: Raisin’ Music / Release: 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Imco Ceelen

Dit is het vervolg op een uiterst charmante, en door vele muziekcritici beschouwd als een van de meest solide odes aan de Chicago blues van weleer, Chicago Blues: a Living History uit 2009.
Achter het roer staat wederom bluesproducer Larry Skoller en hij weet zijn schuit weer te vullen met een imposante lijst van prominente Chicago blues iconen.
Naast de vaste bezetting bestaande uit Billy Boy Arnold, John Primer, Billy Branch, Lurrie Bell en Carlos Johnson zijn ook Billy Flynn, Johnny Iguana, Felton Crews en Kenny Smith weer uitgenodigd om het vervolg vol te kneiteren met een scala aan Chicago Blues en Rock and Roll klassiekers.
Wie wat minder bekend is met het genre, kan het uiterst informatieve boekje openslaan om zichzelf eens te laten kennismaken met een van de belangrijkste wortels van de popmuziek. Hierin wordt met een vluchtige tijdlijn uit de doeken gedaan hoe belangrijk de blues is geweest, ook voor de geboorte van Rock and Roll.

Dat is ook duidelijk de boodschap als je deze dubbelaar gaat beluisteren. Het is geen educatieve vlucht over het muzikale landschap uit de jaren 40,50 en 60 maar een mooie interpretatie verzorgd door de huidige top in de chicagoblues scene.
Wat me ook opvalt is dat er een hele authentieke klank zit aan de opnames. Alles is zorgvuldig gemixed, ritmesectie niet te prominent aanwezig, hier en daar een traditionele saus van reverb over de instrumenten. Daardoor lijkt het steeds alsof ik naar een hoge kwaliteit opname uit de jaren 50/60 aan het luisteren ben. Die sfeer wordt nog eens extra benadrukt door het stemgeluid van jongens als bijvoorbeeld Billy Boy Arnold en Lurrie Bell die precies weten hoe ze het al die jaren hebben mogen presenteren.

Op de eerste CD worden we verwend met tien uiterst sfeervolle interpretaties van nummers als “He’s a Jelly Roll Baker”, “Chicago Bound”,  en het nummer dat volgens velen gezien wordt als de eerste Rock and Roll opname: “Rocket 88” (J.Brenston).
Een groot aantal tracks wordt ongeëvenaard op de bluesharp aan elkaar geblazen door Billy Boy Arnold, Billy Branch en zelfs veteraan James Cotton.  Wat niet overduidelijk aangegeven wordt op de cover van de CD-hoes is dat “Chicago Bound” en ”Stockyard Blues” versierd worden door Matthew Skoller, Chicago blues connaisseur en de broer van Larry Skoller. Het zijn zijn scheurende “dikke” partijen die mij toch ook zeer kunnen bekoren.
Bij een nummer als “Canary Bird” is het bijna alsof ik Muddy Waters zelf hoor spelen en zingen. Niet verwonderlijk aangezien onder andere dit nummer voor rekening wordt genomen door John Primer, voormalig bandlid en discipel van de meester zelf (1979 tot en met 1983).

De tweede CD uit deze dubbelaflevering, komt op mij iets moderner over. Hoewel de producent ons ervan vergewist geen chronologie toegepast te hebben, zijn dit hoofdzakelijk covers van nummers geschreven in de periode na 1960. Hierin ontdek ik ook wat meer de “Rock and Roll”-drive.
Bij “First Time I met the Blues” is het bijna vanzelfsprekend dat Buddy Guy zijn steentje bijdraagt aan deze verzameling. Daarnaast laat ook Magic Slim zich weer verenigen met zijn John Primer waarmee ook hij 13 jaar heeft gespeeld in Magic Slim & The Teardrops. Samen rollen ze er lekker op los met het nummer “Keep-a-Drivin’”.
Verderop in deel 2 komen verschillende gastvocalisten aan bod. “Princess of the Blues” en verre familielid van Howlin’ Wolf: Zora Jones brengt als enige vrouw in dit project het politiek belerende “Be carefull how you vote”.
Ronnie Baker Brooks zoon van Lonnie Brooks en Carlos Johnson zorgen voor een wat ruigere tint aan de hele collectie en alsof het een oergezellig liveconcert is, worden in het laatste nummer bijna alle deelnemende muzikanten uit de kast getrokken om de boel af te sluiten met “The Blues had a Baby (and they named it Rock and Roll)” van Muddy Waters.

Met The (R)evolution continues wordt maar weer eens aangetoond dat de Chicago blues en Rock and Roll zeker nog op gepaste wijze neer gezet kan worden. Het heel is fijn om te weten dat dit soort grootheden in de muziek nog wel een aantal jaren zullen blijven plakken. Real blues is still alive!

Website : www.chicagobluesalivinghistory.com


Ook op Blues Magazine ...