Format: Cd, Digital
Label: Cleopatra records
Release: 24 Februari 2023

Er lopen nog steeds blues mannen rond die betitelt kunnen worden als levende legendes, Arthur Adams is er daar een van. In een carrière die 6 decennia omvat, speelde hij o.a. samen met BB king, Quincy Jones, Bonnie Raitt. Daarnaast was hij jarenlang de bandleider in BB Kings blues club. Naast samenwerkingen met tal van blues grootheden heeft hij ook een bescheiden solo oeuvre waarvan, opvallend na de dood van BB king in 2015, hij in de laatste 5 jaar drie albums produceerde. Wellicht voelt hij het als een plicht om de blues in de traditie van BB King voort te zetten. Look what the blues has done for me (2017), Here to make you feel good (2019), en dit nieuwe album Kick up some dust zijn fijne blues albums die geheel in de BB King traditie passen, gitaar gedreven Chicago blues.

Hoewel de leeftijd (79) doorklinkt in zijn stem is zijn gitaarspel crispy en gedegen, hier speelt een man die geboren is met een gitaar in zijn handen. In aanloop naar dit album liet Arthur zich ontvallen dat dit album een soort van reflectie is op zijn leven. Later dit jaar zal hij met de dochter van BB King Shirley een aantal tribute concerten geven als ode aan de BB King. Terug naar dit album, de opener It makes me mad, is een klassiek blues verhaal over een echtpaar dat ondanks beloftes toch uit elkaar gaat. Gedurende het nummer strooit Arthur kwistig bluesy gitaar licks in het rond en volgt een van de typische gitaar solo’s die verraad dat de man het spelen van de blues nog niet verleert is. Het nummer is de opmaat naar meer van dit soort nummers, lekker relaxte in tempo, de nodig porties blazers die het geheel opvullen, en met dat klassiek aandoend gitaar spel. Starving for your love en Thieve of love , passen perfect in het bovenstaand scenario. De titel track Kick up some dust is een instrumental. Wat ook een lekker nummer is, is de shuffle the University of Hard knocks. Een nummer verhalend over levenswijsheden die je niet op school leert maar op straat. Wat wel gezegd moet worden is dat de beperkte zangkwaliteiten van Arthur Adams op dit album bij een aantal nummers lelijk opbreekt. Nummers als Hold on to me, Fly to me and paradise, en I love you more, zijn matige nummers. Dat het ook anders kan blijkt uit Done got over you, zeker de wijze waarop Arthur het het nummer uit soleert is klasse. Het afsluitende Bag of soul is de tweede instrumental op dit album, en bewijst dat Artur Adams nog veel muzikaliteit in zijn repertoire heeft. Advies neem voor een eventueel vervolg album een zanger in dienst.

Done Got over You

1. It Makes Me Mad
2. Starving For Your Love