Foto Cd-recensie: Blue Deal – Can't Kill Me Twice
Label: eigen beheer
Release: 01-12-2023

Het vorige album van Blue Deal, Holyground, is 18-09-2022 in Bluesmagazine besproken en kreeg een goede recensie: “Fijne zang en een goed spelende band met goede mix en productie zorgen voor een verdienstelijk debuut.”

Na The Bluesanovas vorig jaar heeft nu Blue Deal de ‘German Blues Challenge 2023’ gewonnen en vertegenwoordigen Duitsland in 2024 bij ‘The European Blues Challenge’ in Braga en daarna bij ‘The International Blues Challenge’ in Memphis.

Hun nieuwe album Can’t Kill Me Twice zit in een luxe klaphoes en bevat elf songs met een speelduur van 40.59 minuten, die varieert van pure blues tot rock en ballades. De teksten zijn geschreven door zanger Joe Fischer en staan op de binnenkant van de hoes afgedrukt. Hij beschikt over een prettige ietwat rauwe stem die soms sterk doet denken, en bij ook bepaalde ritmes, aan The Buddaheads, zeker in het schitterende Hard Times en Gilded Cage. Topsongs. Verder valt het fantastische gitaarwerk van Tom Vela op die tot de besten gerekend wordt van de nieuwe lichting Duitse gitaristen. De ritmesectie is in goede handen bij bassist Martin Bürger en drummer Jürgen Schneckenbürger.

Het album opent rockend met ‘Short Time Runner’, gevolgd door de ballade en titelsong ‘Can’t Kill Me Twice’ met ingetogen gitaarspel en lekker orgel erachter. De boogie ‘Hard Times’ is fantastisch, strakke ritmesectie, wah-wah gitaar, een topsong net als ‘Gilded Cage’. Heerlijke tempowisselingen, sfeervol, gevoelig gitaarintro, schitterend gezongen, stevig gitaar met psychedelische klanken en weer terug naar tokkelend akoestisch. ‘Seen To Be Believed’ is weer een ballade met emotionele zang waarin het (te) vaak herhalen van het refrein wat afbreuk doet aan het nummer. Een snelle rocker is ‘Favorite Mistake’ met hier een refrein dat ook wel erg vaak wordt herhaald. Een mooie Mississippi Blues is ‘Got 2 Go’ met gitaar en mondharp intro. ‘Bluecata’ is een korte instrumentale song met klankvol gitaarsound en mondharp erachter en gaat naadloos over in ‘1942’. Veel variatie en tempowisselingen in dit prachtige nummer. Een rockbeat heeft ‘Stand By’ met stampende ritmes. Het album sluit af met het gevoelige ‘Over’ dat begint met een rustig piano-intro waarna het melodieus verder gaat met tikkende bekkens, diepe bas en gitaar met ‘vioolklanken’, goed gezongen ook.

Can’t Kill Me Twice is een mooi album, goed gespeeld met topsongs zoals Hard Times, Gilded Cage en 1942. Een punt van kritiek zijn de soms simpele liefdesteksten en refreins die (te) vaak herhaald worden wat dan afbreuk doet aan de beleving.

Blue Deal lijkt me een prima liveband want spelen kunnen ze!

Blue Deal - Favorite Mistake [Official Video]

Joe Fischer: vocals