De zesentwintigjarige Vanja Sky is een bluesrock zangeres en gitariste afkomstig uit de truffelstad Buzet, Kroatië. Haar muzikale invloeden komen vooral van Rory Gallagher, Albert King en Stevie Ray Vaughan. Zes jaar geleden leerde Vanja gitaar spelen en na verscheidene jaren van vloeren schoonmaken en afwassen mocht ze een contract tekenen bij RUF Records. Alles kwam daardoor in een stroomversnelling en veel vlugger dan voorzien werd er werk gemaakt van een debuutalbum. Met Mike Zito als producer trok de Kroatische de studio in met een paar hoog aangeschreven muzikanten. Het debuutalbum dat de naam ‘Bad Penny‘ meekreeg verscheen op 23 februari 2018. Het album werd opgenomen op twee plaatsen, namelijk in Stantonville, USA (7 songs) en in Berlijn, Duitsland (5 songs), dat maakte dat Vanja met twee verschillende bandbezettingen werkte aan dit album. De Kroatische was samen met Mike Zito en Bernard Allison één van de drie blikvangers van Ruf Blues Caravan 2018. Verleden jaar was ze te gast op het Hookrock Festival 2019 in Diepenbeek. Op 27 maart 2020 verschijnt haar tweede album ‘Woman Named Trouble‘, met daarop elf songs. Voor acht songs schreef Vanja de teksten en voor de muziek kreeg ze hulp van haar gitarist Robert Wendt. De overige drie songs zijn covers van Luther Allison, Peter Green en Rory Gallagher. Roger Inniss is producer van het album en hij speelt bas op een drietal songs.

Tekst: Walter Vanheuckelom, i.s.m. ConcertMonkey.be

Vanja Sky opent haat tweede album met de aanstekelige rocker ‘Rock ‘N’ Rolla Train’, een nummer met een vintage eighties geluid dat aan Joan Jett doet denken. ‘Rock ‘N’ Rolla Train’ heeft een zware en aantrekkelijke gitaar riff en een sterk refrein, dat ongetwijfeld uit volle borst zal meegezongen worden tijdens de optredens van Vanja Sky. De Kroatische zingt het nummer met veel power en overtuiging en gitarist Robert Wendt kruidt het nummer met een vlijmscherpe snaren solo. Uitstekende opener. Het ritme vertraagt voor ‘Hard Times’, dat meteen aan de sound van The Rolling Stones doet denken en daar heeft de gitaar riff een heel groot aandeel in. ‘Hard Times’ is een mix van rock en country. Het is een actueel nummer want het Corona virus zorgt momenteel voor een wereldgroot probleem en het treft honderdduizenden families over heel de wereld. Voor alle duidelijk wel zeggen dat de ‘Hard Times’ van Vanja Sky natuurlijk niet te vergelijken zijn met de wereldwijze miserie en verdriet die het Corona virus met zich meebrengt. Met strak slagwerk trekt drummer Hanser Schüler de swampy bluesrocker ‘Turn It On’ op gang. Met een sterke, steeds weerkerende slide riff kleurt Robert Wendt de sound van het nummer. Vanja klinkt heel verleidelijk wanneer ze in het begin van ‘Turn It On’ zingt: Kan je de hitte verdragen die over je ruggengraat kruipt, wanneer ze haar heupen beweegt en aan je vingertoppen zuigt?. ‘Turn It On’ heeft een meeslepende strakke groove en in het sterke refrein is de stem van bassist Artjom Feldtser erg complementair met deze van Vanja. De eerste cover op het album is ‘Life Is A Bitch’ van Luther Allison. Vanja en haar band, blijven redelijk dicht bij de originele versie, alleen steken ze deze klassieker in een funky getint jasje en dat geeft het nummer een heel frisse dynamiek. Bassist Roger Inniss zorgt met een knappe funky baslijn voor de heerlijke groove. Vanja zingt het nummer met veel overtuiging, maar ook met de nodige ballen op de momenten dat het nodig is. Ze neemt eveneens de eerste snarensolo voor haar rekening en even later volgt haar gitarist Robert Wendt haar voorbeeld. Omdat beide gitaar solo’s verschillend zijn van structuur en klankkleur geven ze ‘Life Is A Bitch’ nog een extra touch.

De stem van Vanja Sky krijgt in de eerste negentig seconden van ‘Troublemaker’ alleen maar begeleiding van de prachtige funky baslijn van Roger Inniss en de percussie van Hanser Schüler. De tekst heeft een seksistische inslag, wanneer ze zingt dat ze de onruststoker naakt wil zien. Vanja zingt het nummer met dezelfde bitsigheid en overgave zoals Chrissie Hynde van The Pretenders het zou doen. Vanja’s stem en klankkleur roepen in dit nummer overigens herinneringen op aan de frontvrouw van The Pretenders. Als de andere instrumenten hun intrede doen blijft Roger Inniss met zijn sublieme baslijn het nummer bepalen. Met een mooie melodieuze gitaar solo maakt Robert Wendt ‘Troublemaker’ helemaal af. Met ‘What’s Going On’ gaat de Kroatische zelfs de folk weg op. Haar mandoline is hier erg bepalend voor de sound en halfweg weet Robert Wendt te bekoren op de dobro gitaar. De hemelse backing vocals maken het nummer vocaal helemaal af. ‘Call Me If You Need Me’ is een emotionele ballade, die met erg veel gevoel gezongen wordt door Vanja. De intense en gevoelvolle gitaar solo van Robert Wendt maakt de pijn en het verdriet nog voelbaarder. Deze country/ rock ballade is voor mij één van de hoogtepunten op dit gevarieerde album. Met ritmisch getik op de kant van zijn snare drum begint drummer Hanser Schüler aan de vloeiende (rockabilly getinte) rocker ‘Let’s Get Wild’, waarin Vanja het verhaal vertelt over een oudejaarsavond in Stuttgart. De zangeres verklapt niet alles en laat veel aan de verbeelding van de luisteraar over, maar dat het er wild aan toeging kan je al raden aan de titel ‘Let’s Get Wild’. Dat de song zich ook uitstekend leent voor een fantastisch meezing moment met het publiek, horen we in het laatste gedeelte van de song waarin er een call & response is tussen Vanja Sky en de backing vocals. De tweede cover op het album is de Peter Green klassieker ‘Oh Well’, waarmee Fleetwood Mac een wereldhit scoorde. ‘Oh Well’ bereikte de tweede plaats in de Britse hitlijsten in november 1969. Het was tevens de eerste single van Fleetwood Mac die in de Amerikaanse Billboard Hot 100 terechtkwam. Vanja Sky maakt een brutale versie van deze klassieker. De beukende drums van Hanser Schüler en de zwaar pompende baslijn van Artjom Feldtser zorgen voor de verschroeiende groove, waarop Robert Wendt scheurend kan uithalen op zijn sixstring.

Al het gehele album horen we dat Vanja Sky geweldig gegroeid is als zangeres en dat is in de verschroeiende rocker ‘Voodoo Woman’ niet anders. De lekkere pulserende baslijn van Artjom Feldtser kriebelt lekker in je buik. Naar het einde toe krijgen we een prachtige ritmevertraging, met mysterieuze en sferische geluiden. Tot plots Vanja geweldig vocaal uithaalt en het nummer terug zijn oorspronkelijk ritme krijgt. Met de energieke Rory Gallagher klassieker ‘Shadow Play’ neemt de Kroatische afscheid. Vanja blijft in deze bluesrocker wijselijk dicht bij de originele versie, al slaagt ze er toch in om een paar eigen moderne accenten aan dit geweldige nummer toe te voegen. Ze zingt het nummer met rauwe stem en heel veel power en instrumentaal is het weer genieten van de uitstekende ritmesectie en het verschroeiend gitaarwerk van Vanja Sky (eerste solo) en Robert Wendt (tweede solo). ‘Woman Named Trouble’ van Vanja Sky is een uitstekend en zeer gevarieerd album, dat ik iedereen kan aanraden. Muzikaal is Vanja Sky 2020 in niets meer te vergelijken met Vanja Sky 2018. Ze heeft op die twee jaar een enorme weg afgelegd en haar stem is veel beter en krachtiger geworden. Door het Corona virus zal het moeilijk worden om dit album te promoten met een tournee. Alles zal afhangen van de maatregelen die door de overheden genomen worden. Op haar concertagenda zie ik dat ze vanaf eind april in Duitsland gaat toeren.


Vanja Sky
Woman Named Trouble

Te bestellen bij bol.com

Label: Ruf Records
Release date: 27 March 2020

TRACKLIST
01. Rock ‘N’ Rolla Train
02. Hard Times
03. Turn It On
04. Life Is A Bitch
05. Trouble Maker
06. What’s Going On
07. Call Me If You Need Me
08. Let’s Get Wild
09. Oh Well
10. Voodoo Mama
11. Shadow Play

Vanja Sky – Zang, gitaren en mandoline
Robert Wendt – Gitaren, akoestische gitaar en dobro.
Artjom Feldtser – Bas en backing vocals
Hanser Schüler – Drums en percussie
Roger Inniss – Bas op tracks 4, 5 & 6, percussie

Online: www.vanjasky.rocks