tomislav-goluban-kaj-blues-etno

Tomislav Goluban – Kaj Blues Etno
Format: CD – Download
Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 21 Oktober 2016

Tekst: Filip Heidinga

Tomislav Goluban is een mondharmonica speler en zanger uit Kroatië. Hij speelt al heel wat jaren en heeft zelfs al buiten Kroatië getourd. In Nederland is hij nog niet bekend maar dat komt waarschijnlijk door zijn teksten die allemaal in het Kroatisch zijn. ‘Kaj Blues Etno’ is intussen alweer zijn achtste album en Goluban besloot dit keer iets anders te doen dan anders. Geen gewoon blues album maar een album vol traditionele nummers in een nieuw jasje. Voor dit project heeft Goluban maar liefst veertig gastmuzikanten uitgenodigd. Het lijkt een onmogelijke taak om hier iets moois van te maken maar het is Goluban zeker gelukt.

Als ik de tracklist bekijk van de cd zie ik dat alle teksten in het Kroatisch zijn. Ondanks dat zing ik toch luidkeels het eerste nummer mee. Nou ja, meezingen… Tomislav Goluban zingt Na Zagorskom Brijegu, over een heuvel bij Zagorje, en ik zing Down By The Riverside. Het album is verder verdeeld in drie stukken: Kaj, Blues en Etno. Kaj begint dus met een Kroatische versie van Down By The Riverside en bestaat verder uit allemaal oude nummers in een nieuw jasje. Vinska Kaplja, wat druppel wijn betekent, is een rustig nummer en we horen voor het eerst naast Goluban ook een vrouw zingen. Isel Budem V Kleticu begint met een a-capella intro gezongen door een koor. Tijdens Crv I Planjka valt het volle geluid van het album erg op, zoals gezegd werken er veel mensen mee aan dit album en dat is op dit nummer vooral erg goed te horen. Tebe Rad Imam sluit het eerste gedeelte van het album af en later krijgen we hiervan nog een instrumentale versie. Het tweede gedeelte van het album, blues, begint met Cug. Het instrumentale nummer is eigenlijk meer een lange mondharmonica solo van Goluban. En dient als intro voor het volgende nummer Vlakvozi. Goluban’s mondharmonica klinkt als een trein en Vlakvozi betekent treinrit. Verder is Vlakvozi een lekker up-tempo blues nummer en klinkt erg vrolijk. De slow-blues Bijeg Od Sebe komt hierna gevolgd door het erg grappige Traktor. In het laatst genoemde nummer komen ook echt traktor geluiden voor. Daj Gas sluit hier mooi bij aan, en zoals de titel van het nummer al zegt (Daj Gas betekend gas geven) geeft Goluban even goed veel gas. De laatste drie nummers van het blues gedeelte: Put U Nigdje, Tambura Boogie en Polako Starim zijn allemaal erg vrolijke nummers met veel blues maar ook country invloeden. Het laatste deel van het album, Etno, is net als blues acht nummers lang. Alle nummers zijn traditionele Kroatische nummers in een nieuwe bewerking van Goluban en zijn enorme band.

Tomislav Goluban - KAJ BLUES ETNO - album trailer (2016)

01. Na Zagorskom Brijegu
02. Vinska Kaplja