Foto Recensie: The Steel Woods – Old News

The Steel Woods – Old News
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Woods Music
Releasedatum: 18 januari 2019

Tekst: Martijn Wesseling

Wat is toch fijn om nieuwe bands te ontdekken! Als recensent bij Blues Magazine mag ik elke week een lijstje door kijken en kiezen welk album ik graag zou willen bespreken. Bij toeval zat deze plaat er deze week tussen, een plaat die ik zojuist ontdekt had op Spotify. Natuurlijk is dit geen toeval, want de algoritmes van Spotify kennen mijn muzieksmaak. En aangezien ik de laatste tijd nogal veel Blackberry Smoke, Sheepdogs en recentelijk Bishop Gunn beluister kwam natuurlijk ook deze plaat naar voren als advies.

Hiermee is direct helder in welke stijl deze band zijn muziek maakt, namelijk net als de band uit mijn vorige recensie, Southern rock. Al is deze band nog wat traditioneler en ook meer country georiënteerd dan de vorige keer door mij besproken Bishop Gunn.  Ze zijn echter zeker zo goed.
Ze spelen Southern rock in de beste Lynyrd Skynyrd en The Allman Brothers traditie en leunen daarmee tegen tijdsgenoten Blackberry Smoke aan. Alleen zoals ik hierboven al aangaf zit hier een flinke scheut country in. Dit komt nog het best naar voren in de mooie cover van Merle Haggard’s Are the Good Times Really Over (I Wish a Buck Was Still Silver). Dit is gewoon een volbloed, hardcore country nummer. Echter ook in nummers als Rock That Says My Name komt de country invloed sterk naar voren.
Het nummer van Merle Haggard is één van de zes covers die ze spelen op de plaat, waarbij je moeite moet doen om de originele nummers en de covers uit elkaar te houden. Ze geven elke cover hun eigen sausje en zo past het geheel prima bij elkaar. De mooiste cover is er één uit een wat onverwachte hoek, namelijk Changes van Black Sabbath. Deze kan bijna (met de nadruk op bijna) tippen aan het origineel.
De stem van zanger Wes Bayliss lijkt gemaakt voor dit genre en is zeer aangenaam om naar te luisteren. Soulvol en natuurlijk is die country ’twang’ volop aanwezig. Daarnaast heeft hij een prima band om zich heen, wat goed te horen is op het enige instrumentale nummer Red River (The Fall of Jimmy Sutherland), wat tegelijkertijd ook het meest stevige rock nummer is. Ook op nummers als The Catfish Song, met een heerlijke bluesharp, laten ze van de stevige kant horen.

De Southern rock liefhebber kan wederom zijn hart ophalen. Deze band en dit album kunnen toegevoegd worden aan het rijtje hedendaagse favorieten. De nummers herinneren aan vroegere en hedendaagse voorbeelden, maar ze redden het er een eigen geluid aan toe te voegen. Verplichte aanschaf voor de liefhebber van de betere rock albums uit het diepe Zuiden!

Een favoriet heb ik eigenlijk nog niet, maar Anna Lee is wel een lekker opzwepend liedje:

The Steel Woods - Anna Lee [Official Audio]

01. All Of These Year