Foto Album recensie: The Steel Woods - On your time

Format: CD, Vinyl, Digital
Label: Wood Music
Release: 6 oktober 2023

Getipt door een luisteraar van de Bluesmagazine weekly playlist, zit ik met het nieuwe album On your time van The Steel Woods een beetje in mijn maag. Ik kende The Steel Woods niet en bij het opzetten van dit album viel me de gelijkenis met de Nederlandse band Voltage en Dave Vermeulen direct op. Ook zij bewegen zich in het genre dat een mix is van Country en Southern rock met Americana. Luister naar de stem van Dave en Wes Bayliss, de zanger, gitarist en frontman van The Steel Woods, en je hoort de vergelijking. In die zang van The steel woods zit hem meteen de pijn van dit album, mijn dilemma. De afzonderlijke nummers zijn schitterend maar alle nummers achter elkaar, dan ga je jezelf irriteren aan het stemgeluid van Wes en dat verdient dit album niet.

On Your Time komt na een moeilijke periode voor The Steel Woods. Vlak voor de release van hun laatste album All of Your Stones in 2021 stierf oprichter gitarist Jason “Rowdy” Cope op 42-jarige leeftijd aan complicaties als gevolg van diabetes. Rowdy was een van de oprichters van The Steel Woods met zanger, gitarist en frontman Wes Bayliss. De twee schreven vaak samen liedjes, en ze produceerden ook de albums van de band als tandem. Na de zegen van Rowdy’s familie besloten The Steel Woods door te gaan met gitarist Tyler Powers als nieuwe leadgitarist.

Wes Bayliss tekent nu voor de meeste songs op On your time, dat net als de andere albums van The Steel Woods een rode draad kent en de songs verhalen over fictieve personages waarin tal van autobiografische elementen zijn verwerkt. Eerdere albums vertelden het verhaal van Della Jane, Anna Lee en Jimmy Sutherland, maar op dit album verwijzen de nummers losjes naar een personage genaamd Uncle Lloyd dat werd geïntroduceerd op het eerste album Straw in the Wind van de band uit 2017.

Op zich lijkt het album een losse verzameling van liedjes maar wie goed naar de teksten luistert vind de rode draad, de eenzaamheid van het bestaan, de moeite om aan het eind van de maand de eindjes aan elkaar te knopen. Een nummer als “Cut the grass”, gaat niet zozeer over het grasmaaien als wel de hardheid van het leven, het stoppen met drinken en verantwoordelijkheid nemen. Een thema dat ook terug komt bij “Famine fortune”, de klaagzang gaat door merg en been. Het is ook die droevige klaagzang in de stem die covers als “You Don’t Even Know Who I Am” (Patty Loveless) en “Border Lord” (Kris Kristofferson) zo anders maken dan het origineel. Dat kan alleen als je, als band, de nummers volledig eigen hebt gemaakt.

De muzikale invulling die The Steel Woods past bij de soms indringende en gevoelige teksten. In het prachtige “I got Stories to tell” vloeit de akoestische gitaar samen met de pedal steel en het solospel waarin je een vleugje Mark Knopfler herkent. Blijvend bij het thema van de hardheid van het leven geeft Devil in this holler, je een vileine deels tweestemmige solo. Het mooiste nummer is Borderlord waar in het outro van het nummer, het gitaar werk doorspekt met het drum en mondharmonica leidt tot haast muzikale perfectie.

The Steel Woods maakte een mooi album met On your time, dat net als hun andere albums prachtig vormgegeven emotie is. De zang is mijn pijnpunt, en is dat een smaakkwestie, dus houd ik het bij twee nummers per dag. De zang van Wes Bayliss bezit zoveel droefheid, pijn en hartzeer, dat te mooi is om niet naar te luisteren. Ik doe dat dan ook maar met mate.

The Steel Woods - Border Lord [Live From Blackbird]

1. The Man From Everywhere
2. Cut The Grass