Foto Recensie: The Name Droppers - Blue diamonds

Format: CD, digital
Label: Blind Racoon
Release: 4 augustus 2023

The Name Droppers zijn ontstaan uit begeleidingsband van Johnny Winter. Na dies overlijden in 2014 begeleidde zij, in 2019, gitarist Charlie Karb op diens album “Back to you” naar wat later zou blijken zijn laatste album. Toch besloten Gitarist Rafe Klein, drummer Bobby “T” Torello, bassist Scott Spray en toetsenist Ron Rifkin als The Name Droppers verder te gaan, Blue Diamonds is hun derde album. Het bevat 10 tracks waaronder twee covers; Bobby Blue’s ‘Further up down the road’ en ‘Red House’ van Jimi Hendrix. Als postuum eerbetoon aan Charlie Karp speelt hij hier de gitaar op deze opnames van Red House, opnames die verloren gewaand waren. Naast zeven nieuwe nummers staat er ook een bonus live track op dit album, de publieksfavoriet ‘Blue guitar’. een ander nummer wat de aandacht trekt is ‘Ukraine We Stand’. Een nummer opgedragen aan de inwoners van de Oekraïne. het nummer is als single uitgebracht en de opbrengst gaat naar goede doelen die de Oekraïners ondersteunen.

Het zal je niet verbazen dat een band die jaren als backing band van Johnny Winter veelvuldig gebruik maakt van de slide gitaar, hiervoor hebben the Name Droppers slide gitarist Jay Willie uitgenodigd. Hij is te horen op Bobby Blue’s ‘Further up down the road’ en het vlotte ‘Are you Lonely!’. De rauwe stem van gitarist Rafe klein klinkt misschien niet als van een goede zanger maar past perfect bij het op een Bo Diddeley rif gebaseerde Back to Chicago. Die rauwe stem van Rafe Klein past ook lekker bij de openingstrack ‘Blue Diamond’ waar zijn verslaving hieraan leidde tot het verlies van zijn geliefde. ‘Just come home’, een klassieke blues tear jerker, op de lome 12 bar blues groove een mooi lied over spijt met Bill Holloman (Chic) op saxofoon. De afsluitende live track ‘Blue Guitar’, getuigt van de rauwe bluesband die the Name Droppers live zijn, losse piano boogie blues, waarin drummer Bobby T Torrello een lekker potje weghakt. Misschien niet het meest hoogstaande album maar die ruige rauwe in de stem van zanger gitarist Rafe Klein heeft iets wat aantrekt.

"Red House" - The Name Droppers

1. Blue Diamonds
2. Hollywood