Foto Recensie: Teresa James & The Rhythm Tramps ~ Rose-Colored Glasses Vol. 2

Format: Cd, digital
Label: Blue Heart Records
Release: 15 september 2023

Teresa James mocht ik al eens recenseren en dat album Here In Babylon was een prettig afwisselend album. Nu verschijnt Rose-Colored Glasses Vol. 2, wat doet suggereren dat er een Volume 1 is. Toch beperk ik met tot dit volume 2. Als recensent ligt er materiaal genoeg om het jaar mee door te komen. Dus deel twee Rose colored glasses, de roze brill doet vermoeden dat dit album gaat over het door een roze bril zien van de samenleving en daardoor te weinig oog te hebben voor de echte problemen. Die echte problemen zijn altijd een goede voedingsbodem gebleken voor fijne staaltjes blues.

Teresa James zingt en haar man en muzikale partner Terry Wilson leidt the Rhythm tramps. De openingstrack “I’d do it for you”, een lekkere track dat stoelt op een alleraardigst gitaar rifje. Het lome bas ritme en de stem van Teresa doen de rest. De samenwerking tussen de echtlieden Teresa en Terry zijn de kern van de muziek van deze plaat. Terry bedenkt de songstructuur en dan aanvullend op de teksten van Teresa wordt deze tot een geheel gesmeed. Dit alles ondersteunt door een breed scala aan instrumenten zoals blazers, keyboards.

Het is een ontspannen gevoel die dit album oproept, het gevoel om het leven door een roze bril te zien. Het is een lofzang over het vinden en hebben van je soulmate. Verwacht hier geen gehaastheid, neem het leven relaxed is het motto. Nummers als “That what I an talking about” met heerlijke sax solo van Paulie Cerra of “I Don’t Need Another Reason To Fall In Love” met die licht R&B ondertoon. Gelijk “The heart wants what it wants” zijn dit nummers die voor de roze bril zorgen.

Toch hoewel het album zijn basis kent in de blues is Teresa ook niet te beroerd andere paden te bewandelen. Ik weet niet of er zo iets bestaat als vrouwelijke Crooners maar dat is het gevoel dat “The idea of you” bij me oproept. In een combo achtige setting waan je je in een chique restaurant met live muziek. De film The Fabulous Baker boys komt bij me op.

“Ain’t Nothing for certain”, brengt wat verandering, dat toch niet alles de roze bril is. De Mondharmonica van Matt Lomeo brengt een aangename variatie. “Just don’t think about it” verhaalt over een verloren liefde en het feit dat je door moet. Denk er gewoon niet aan. “A brand new flame”is een nummer met een funky groove, en met sterke tekst. In de zoektocht naar de ware man is “the side man” soms een prettig referentie kader. Een fijn nummer met dito tekst. “Second chance” is weer zo’n blijk van die roze bril; het geloof in tweede kansen, het geloof in liefde op het eerste gezicht, en het geloof in echte romantiek.

Teresa James and The Rhythm Tramps Rose-Colored Glasses Vol. 2 is een album anders dan anders. Het is muzikaal perfect opgezet, de stem van Teresa heeft dat ongekunstelde dat heerlijk past bij de nummers. Nummers over liefde maar dan niet de kant van de hartzeer na opbreken van relaties, maar van de joy van het hebben van echte liefde.

I'd Do It for You

Tracklist: 1. I’d Do it For You 2. Better Angels 3. Lean On Love 4. The Idea of You 5. That’s What I’m Talking About 6. I Don’t Need Another Reason to Fall in Love 7. Flip Flop 8. The Heart Wants What it Wants 9. Ain’t Nothing for Certain 10. Just Don’t Think About It 11. Brand New Flame 12. Second Chances