Recensie: Teresa James And The Rhythm Tramps – Here In Babylon

Teresa James And The Rhythm Tramps – Here In Babylon
Format: CD – Digital / Label: Jesi-Lu Records
Releasedatum: 2 maart 2018

Het moet als zangeres prettig zijn dat je muzikale partner ook je levens partner is. Dan begrijp je elkaars behoeftes, elkaars grenzen en smaak. Als je partner dan ook nog eens de bandleider is van The Rhythm Tramps, een in Los Angeles gestationeerd groep sessie muzikanten, dan weet je dat het muzikaal goed in elkaar zit. Al opererend vanuit L.A. is dit sinds de jaren 90 Teresa James haar tiende album.

Twaalf nummers op deze cd zijn allen eigen werk. Tien ervan van de hand van Terry Wilson, haar partner, producer en bassist van de Rhythm Tramps. De nummers leggen de nadruk op Teresa James vocaal talent en zijn “live” opgenomen in de studio. Als je al jaren toert met je band dan is het niet moeilijk om in twee dagen de twaalf nummers op te nemen. Ik kan me voorstellen dat het twee mini concerten zijn waarbij je jezelf relaxed voelend alles in one take kunt opnemen.
De Rhythm Tramps van dienst zijn naast bassist Terry Wilson, Billy Watts gitaar, vocals, Jay Bellarose  drums, percussion, Mike Finnegan keyboards, Darrell Leonard trompet, Joe Sublett – saxofone. Teresa James zingt maar daarnaast is ze ook en begenadigt pianiste. De twaalf nummers zijn low tot midtempo bluesy soulvolle nummers. Lekker weg luisteren dat is hier het devies.

Openingstrack I Know I Aint So Perfect, een mooie binnenkomer, een nummer over langdurige relaties, mooie ritmische ondertoon, met fijn orgelwerk. De titeltrack Here In Babylon is een nummer dat meer op de zangkwaliteiten van Teresa is geschreven, fijn drum- en percussiewerk van Jay Bellarosa. Het zijn dit soort nummers die deze cd vullen. Geschreven met de muzikale kwaliteiten van de Rhythm Tramps in het achterhoofd.
Drumwerk is een sterk punt op deze cd, zoals de lekkere jazzy shuffle op Give Me A Holler, voorzien van een fijne solo en dito blaaswerk, is het ook hier de stem van Teresa James die het nummer kleur geeft. Haar partner Terry Wilson weet nummers te schrijven die haar als een handschoen passen. Met Head Up And Heart Open, bezingt ze ook mijn kijk op het leven. Blijf niet hangen in het verleden maar stel je open en je ontdekt van allerlei nieuws.
Het sterkste van ‘Here In Babylon’ moet dan nog komen. Ground Zero, The Day The Blues Came To Call en Find Me A Bar. Ground Zero, een hommage aan Robert Johnson en de geboorteplaats van de Mississippi blues. Fantastisch nummer, sterke tekst, gitaar- en Hammondspel. The Day The Blues Came To Call, een nummer opgedragen aan de in 2017 overleden Gregg Allman. Het afsluitende nummer van deze cd, Find Me A Bar, een fijn nummer over het vergeten van de ellende van de wereld. Een stukje rijden op zoek naar een bar met een fijne bluesband, en dan dansen en zingen.
Teresa James brengt een fijne verzameling aan nummers. Allen gebracht met passie, met het gevoel voor de blues. Ook nummers met gevoel voor historie, relaties en het mooie wat de blues ons heeft gegeven. Voor blues liefhebbers is de blues er in veel variëteiten en deze mag er ook zijn. Fijne zangeres begeleid door een top band.

Track list:
01. I Know I Ain’t Been So Perfect
02. Here In Babylon