Foto Recensie: Sweet Bourbon - Slippery slopes

Format: Cd, digital
Label: Bourbon records
Release: Mei 2022

Blues liefhebbers kennen het fenomeen Blues Moose Cafe live recordings. De lijst top blues bands hier hebben opgetreden is eindeloos lang. De opnames van Sweet Bourbons Slippery Slopes komen ook van Blues Moose. Het geluid is perfect, de vibe, drive en sound het klinkt fantastisch, de definitie van alle instrumenten is om van de genieten. Sweet Bourbon is een Nederlandse blues band die een groot publiek verdient. Dit is de blues waar je naar toe wilt. Zanger Rene van Onna is een topzanger die zich op het blues vlak met gemak kan meten met een Phil Bee bijvoorbeeld. Samen met gitarist Chris Janssen en toetsenist Willem van der Schoof maakt hij de sound van Sweet Bourbon.

De live Cd is een mooie mix van nummers van hun twee studio albums en opent met het uptempo Kicked me out. Sweet Bourbon is plezierig om naar te luisteren, de piano en het puntig gitaar spel in dit openingsnummers smaakt naar meer. In de navolgende nummers is het vooral de Hammond van Willem van der schoof die de sound nog voller maakt. Cool Down, opent met lekker funky, superb gitaarspel, stil blijven zitten is hier niet mogelijk. Asked you a question is een meer rootsy nummer, met de Willem nu op de mondharmonica, een mooi afwisseling om vervolgens lekker door de stoten met Muddy footprints. Het is Sweet Bourbon op zijn best, mysterieuze tekst, fluitende Hammond, vette gitaar. Born a rebel is een vlotte shuffle, maar de slow blues Swan is werelds, hoe het geheel hier samenvalt met de zang, gitaar en Hammond, laat horen dat dit een topbluesband is en de moeite waard is om te gaan zien.

Muddy Footprints (Live)

1. Kicked Me Out
2. Cool Down