Na een vliegende start in 2014 met veel eigen werk, is Sweet Bourbon al snel niet meer weg te denken uit het Nederlandse clubcircuit.

De vijf jaren die daarop volgden waren een ‘rollercoaster ride’. Met een live album, een debuut album, 2 singles, een aantal clips en vele live shows in binnen- en buitenland, heeft Sweet Bourbon laten zien dat ‘they’re here to stay’.

In augustus 2017 verscheen het album ‘Night Turned Into Day’. De release van dit album verraste iedereen. Met een aantal gevarieerde songs van eigen hand verstevigde Sweet Bourbon zijn positie in het boven segment van het clubcircuit. De invloeden van rock, blues, jazz en soul leverden een stevige southern-rock stijl op. Het afgelopen half jaar is hard gewerkt aan het nieuwe album Born A Rebel in de Nijmeegse Big Mouth Studio, met als resultaat een album met een verscheidenheid aan nieuwe nummers. Born A Rebel is zoals de vorige CD te beluisteren via Spotify, Amazon Music, Apple Music, Deezer etc.

Band: SWEET BOURBON
Album: BORN A REBEL
Format: CD + Online
Label: Eigen beheer
Producer: Leon Bartels
Mastered by: Gabriel Seville
Release date: 20-05-2020

Sweet Bourbon Born a Rebel

Sweet Bourbon – Born A Rebel

Tekst: André Wittebroek

Sweet Bourbon is sinds de oprichting in 2014 een bekende band geworden in de Nederlandse blueswereld en ook daarbuiten. Er is veel getoerd in binnen- en buitenland en de band heeft een debuutalbum, 2 singles en in 2017 het album ‘Night Turned Into Day’ uitgebracht. Nu is er dan de opvolger Born A Rebel.
De van Sweet Bourbon bekende stijl is ook nu weer aanwezig met invloeden van blues, rock en soul jazz in een southern-rock stijl.

Toetsenist Willem van der Schoof wilde met Sweet Bourbon een meer bluesy album maken en heeft zeker zijn stempel op dit album gedrukt met zijn fantastische spel. Ook het gitaarspel van Chris Janssen is een lust voor het oor. René van Onna verzorgt de lead vocals, Roeland van Laar de basgitaar en Ruben Ramirez de drums. De backingvocals doen The Bourbonnettes bestaande uit Suzan Wattimena, Laura van der Vange en Henny Oudesluijs. Als gast de hoornsectie bestaande uit Dennis van Als trompet, Julian Sprengers tenor saxophone en Liesbeth Coopmans alto saxophone. In totaal spelen maar liefst elf mensen op deze cd.

Er staan tien nummers op het album waarvan drie covers: Sitting On Top Of The World (Chester Burnett), Lay Down Your Worries (Hadden Sayers) en Laying In The Alley (Joseph Mayer).

De CD zit in een mooie klaphoes met een informatieboekje waarin all teksten zijn vermeld. Top!

Het album opent met het stevige Born A Rebel. De eerste noot knalt meteen hard uit de speakers en het tempo blijft hoog. De ritmesectie geeft een geweldige drive aan het nummer, alleen is de beat van de drums mijns insziens te dominant aanwezig, het hakt te hard. Geldt ook voor het tweede nummer Bourbon For You.Wanneer je het volume laag hebt staan hoor je eigenlijk alleen maar de beat, het slaat de rest wat dicht. Bij de andere nummers is het een stuk beter. Maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk. Het gitaarspel van Chris is mooi puntig, de blazers zijn een welkome aanvulling evenals het dameskoor. De stem van René past er prima bij. Het derde nummer MRS.C is een fantastische slowblues, hier klopt het allemaal. Heerlijke dynamiek, mooi warm geluid en prachtig spel met mooie gitaar-, orgel- en trompetsolo’s. Old School Delta Blues volgt in I Asked You A Question. Goed gezongen, heerlijk bluesy en mondharpspel van wie? Staat niet in het bijbehorende boekje vermeld. Een donker dreigend begin kenmerkt Muddy Foodprints: diepe bas en drums, passende gitaarriffs waarna de de rest invalt. Mooie arrangementen en passende tekst door René van Onna geschreven. De eerste cover Sitting On Top Of The World is een rustige blues met mooi koorwerk van The Bourbonnettes en een gitaar – orgel duet. The Beast heeft een fijne groove en is uptempo.Mooie blazers en met puntig gitaarspel en goede drive van de ritmesectie.Unexpected Touch heeft een prachtig intro met piano, orgel en pompende bas. Felle gitaarklank in de korte solo, mooi einde met piano echo. De tweede cover Lay Down Your Worries vind ik minder. De leadvocals van René worden erg (te?) hoog gezongen, lijkt eerst wel een vrouwenstem en erg sterk naar voren geproduceerd. Het lijkt me niet zo te passen in het totaalplaatje van het album. Het heerlijk jazzy Laying In The Alley sluit de cd af. Nachtclubsfeertje, lekkere groove, ingetogen gitaartje, jazzy piano, passende ritmesectie. Begeleiding is hier top.

Met Born A Rebel heeft Sweet Bourbon een goede cd afgeleverd, maar wel met een paar kanttekeningen. Het is een wat onevenwichting album geworden met prachtige nummers, prima spel maar in de uitvoering en mix soms wat minder. Zoals gezegd de drums de eerste twee songs teveel en te hard hakken, de stem van René soms te veel naar voren geproduceerd en het geluid mist af en toe wat diepte. Maar toch een dikke voldoende, er staat ook veel moois op.

Sweet Bourbon – Born A Rebel

Born A Rebel
Bourbon For You