Foto Recensie: Ruben Hoeke Band - All Saints

Ruben Hoeke Band – All Saints
Formart: CD – LP – Digital / Label: Butler Records

Releasedatum : 1 november 2019

Voor liefhebbers van bluesrock, eigenlijk moet ik zeggen hardrock, is het fijn dat er in Nederland nog mensen rondlopen als Ruben Hoeke. Als je in de band dan ook nog een zanger van het kaliber Lucas Pruim in de gelederen hebt dan weet je het zit goed. Ruben Hoeke die op zijn vorige (studio) plaat ‘Sonic Revolver‘ een strakke pot hardrock neerzette gooit er met ‘All Saints’ nog een schepje bovenop. Dit kan zich meten met hardrock grootheden uit het verleden zoals Van Halen en Whitesnake. Wat maakt dat dit internationale klasse is zijn Rubens strakke riffs en vlammende solo’s, de geweldig fijne stem van Lucas, en de kunst om klasse nummers te schrijven. Samen met Seven Miles To Pittsburg en Adjes Moonkings laten zij horen dat er nog leven zit in de Nederlands hardrock.

Een stevige openingsriff, een zanger die meteen in het nummer zit, flitsend gitaarwerk markeert de opening en de trend van All Saints. Get Bit pakt je vast en laat niet meer los. Direct doorstampend in (I’m A) Cheap Trick, waarvan het onderliggende deuntje je bekend in de oren klinkt (dit is de huiskamervraag). In het intermezzo laat Lucas Pruim zijn flexibiliteit als zanger horen. Nog maar een tandje erbij in de nieuwe Single Easy Does It. Dit past zo bij de band en als een ingespeelde stoomtrein denderen ze door het nummer. Is het dan op met het geweld, nee, ze gaan door in het losjes op een AC/DC riff gebaseerde Sour Fruit. De groove in dit nummer doet je spontaan met je luchtgitaar door je woonkamer heen headbangen.

‘All Saints’ is niet alleen maar stampwerk, in Been A Long Time Comin’ en Foreafter Always zit een hunkering naar verloren ouders en verloren liefdes die niet vergeten kunnen worden. De ballad Foreafter Always is van een meesterlijke schoonheid en de zang van Lucas klink als een Jon Anderson (Yes) in zijn jonge jaren. In Sally Went To The Shore laat de gehele Ruben Hoeke band horen een geweldige band te zijn, van de baslijn tot de gitaarsolo met een fijne afwisseling in het gitaargeweld dat deze cd toch wel overheerst.
Neem de ode aan Eddie Van Halen, de oude gitaarheld, op dit thema bouwt Ruben Hoeke het spetterende All Feels. Ik voel me weer het jongetje als toen ik Running With The Devil voor het eerst hoorde, jubelende solo’s wraahhh!!!. Om met The Devils Toil dit niveau door te trekken, de bas die het nummer doormidden trekt, de scheurende riff, de vlammende solo’s, dit zijn nummers waarvoor je cd’s koopt.
De afsluiter is de U2 cover Love Is Blindness (‘Achtung Baby’ 1991) die door Ruben voorzien is van een machtige wereldse gitaarorgie, een solo die zo de top tien beste gitaarsolo’s in kan.

Voor mij een van de betere Nederlandse (blues)rock platen van het jaar.

Ruben Hoeke Band - Easy Does It (Official Lyric Video)