Foto Recensie: Ruben Hoeke Band - 25 Live

Ruben Hoeke Band – 25 Live
Format: 2CD – Digital / Label: Butler Records
Releasedatum: 8 juni 2018

Het is toch ongelooflijk hoe snel de jaren voorbijvliegen. Daar kom je achter als je hoort dat de Ruben Hoeke Band alweer 25 jaar bestaat! 25 jaar en Ruben is nog steeds één van de betere gitaristen uit Nederland. De Zaankanter blijft hier erg nuchter onder en speelt even vrolijk samen met Jan Akkerman als dat hij met zijn jonge gitaartalenten de zalen in de Zaanstreek af gaat of een popkwis in Wormer bezoekt om daar een rondje gitaarintro’s te verzorgen. Ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum van de band werd dit dubbelalbum opgenomen in Het Bolwerk in Sneek. Zonder dat Ruben dat in eerste instantie in de gaten had.
De Ruben Hoeke Band was daar in topvorm. Natuurlijk springt het gitaarspel van Ruben er bovenuit maar vlak vooral de rest van de band niet uit. Zanger Lucas Pruim bewijst wederom tot de betere zangers van Nederland te horen en de ritmesectie Mike Kamp (bas) en Erik Hoeke (drums) is één van strakste van ons land.

Er is van alles te beleven op dit album. Zoals de boogie in That’s The Boogie. Met dit nummer knallen Ruben en zijn mannen er gelijk stevig in waarbij Ruben vlammende riffs en gierende soli uit zijn gitaar tovert. In Liar Liar (Panties On Fire) beukt de band gewoon stug door. Een nummer waarin het Engelse geluid van bands als Free en Bad Company rondwaart. Het rock & roll gehalte is in Backdoor Blues wat hoger. Een uptempo funky nummer dat klinkt als een mix van JJ Cale en Lynyrd Skynyrd.
In de slowblues Midnight Prayer komt Ruben’s spel compleet tot wasdom. Hij wisselt moeiteloos van atmosferische licks naar hard huilend spel. En hier hoor je ook de klasse van Lucas Pruim! Boogie Music is een genadeloos voortstampende boogie met Hendrix invloeden in Ruben’s spel. Groot is het contrast in True Love waarin Ruben ineens breekbare Jan Akkerman geluiden produceert die hij in deze lange ballad afwisselt met zijn huilende slide. Het eerbetoon aan overleden vrienden en familie in de classic rocker Gone But Not Forgotten heeft een hoog Whitesnake gehalte. In de waanzinnig spetterende rocker Fresh From The Mother laat Ruben zijn gitaar janken als een krolse kater. Misty Morning mengt “Morning Dew”-achtige invloeden met een Led Zeppelin-achtige intensiteit en Ruben opent de donderende rocker Give It Up! met  “Rebel Rebel”-achtige riffs. Swamp is een hoekig (ja….duh…) en broeierig nummer waarna er in Hour-E-Crow zelfs Herman Brood (of Danny Lademacher) invloeden te bespeuren zijn. In Cyandie Fire zijn Angus Young (AC/DC) riffs verwerkt in een funky bluesrock nummer. Time laat dan weer de meer breekbare, intieme kant van Ruben horen. Een U2-achtige ballad met, het kan niet anders, The Edge-achtig gitaarwerk. Soul Of A Man is GEEN cover van het Blind Willie Johnson nummer maar WEL een magnifieke soulvolle slowblues. Tegen het eind van het concert komt er nog een tweetal covers voorbij. Allereerst Let The Good Yimes Roll van Earl King. Een nummer dat zeer treffend de sfeer van dit concert weergeeft. Verrassend is de cover van The Who klassieker van Won’t Get Fooled Again.
De Ruben Hoeke Band sluit het concert met de prachtige ballad Lord I Feel Tired.  Ja mag het ook na een zeer intens concert?

Zijn 25 nummers niet wat te veel van het goeie? Nee joh…bij een 25-jarig jubileum horen gewoon 25 nummers. En dan het liefst in één keer te consumeren. Op naar de volgende 25.

Ruben Hoeke Band '25 LIVE' double live-album compilation