Muddy Waters & The Rolling Stones

Muddy Waters & The Rolling Stones Live At The Checkerboard Lounge 1981
Format / Label / Release: CD/DVD / Eagle Rock Entertainment  / juli 2012
(vinyl set : 11 september 2012)

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Met the Rolling Stones thans halverwege hun 50jarige jubileumconcerten in grote arena’s is het mooi terug te grijpen naar de tijd zoals ze begonnen: met smerige blues in zweterige kleine kroegjes. Wat het nóg mooier maakt, is dat ze dat doen als ‘begeleidingsband’ van een van de grootste bluesmasters én naamgever van hun band: Muddy Waters. Na decennia eindelijk officieel verschenen op lp, cd en dvd en wat een toprelease is het!

Ruim dertig jaar geleden waren de Stones halverwege hun eerste grote tournee sinds jaren, de Tattoo You tour. Op 22 november 1981 stapte de band (minus drummer Charlie Watts) bij een concert van Muddy Waters in The Checkerboard Lounge in Chicago spontaan het podium op tijdens Baby Please Don’t Go om met de legendarische blueszanger een uniek optreden te geven. Nou ja, spontaan? Op de dvd zijn verschillende professionele camera-operators te zien, wat duidelijk maakt dat de gebeurtenis en video gepland waren. God zij dank daarvoor, want anders hadden we nu – jaren na dato – niet kunnen genieten van dit historische document waar de blues van af druipt.

Naast de Stones en Muddy Waters bestaat de band uit muzikanten waarvan er velen ooit deel uitmaakte van Waters’ band: Lefty Dizz en Buddy Guy (zang, gitaar); Junior Wells (mondharmonica, zang); George Mojo Buford (harmonica); Lovie Lee (piano); Earnest Johnson (bas); Ray Allison (drums); John Primer (gitaar); Rick Kreher (gitaar); en Nick Charles (bas). Er is een audio-CD van 11 songs, een 16-song DVD met twee bonustracks en een boekje van acht pagina’s met Robert Gordons inzichtelijke notes. De lp/dvdset verscheen in september, de cd/dvd release is in juli verschenen. De release is opgepoetst door Bob Clearmountain.

Muddy Waters & The Rolling Stones - Baby Please Don't Go - Live At Checkerboard Lounge

You Don’t Have To Go opent loom de cd met de relaxte piano van Lovie Lee, de mondharmonica van George Mojo Buford en de gitaar van Muddy Waters die subtiel de accenten zet. Waters spot vervolgens Mick Jagger in het publiek en nodigt hem uit op het podium. Jagger op zijn beurt trekt Keith Richards, Ron Wood en Ian Stewart de planken op. Het bluesgas gaat een tandje hoger met Baby Please Don’t Go en heeft een jankende harmonica. Even tijd om op adem te komen met zwetende versies van Hoochie Coochie Man en Long Distance Call om vervolgens ruim tien minuten lang snoeihard van leer te trekken in Mannish Boy; een song die de Stones eerder hadden opgenomen voor de Love You Live lp uit 1977. Wat deze song nog smeriger maakt, is het vuige spel van Buddy Guy en Junior Wells die inmiddels ook zijn aangeschoven.

Nog smeriger? Draai Got My Mojo Workin’ en Next Time You See Me (11 minuten!) en je hebt geheid de politie voor je deur wegens geluidsoverlast. Heerlijke knallende tracks die vol uit je stereo denderen! Prachtig dat de cd afsluit met Champagne And Reefer; de songs die de Stones met Buddy Guy hebben gedaan voor Shine a Light in 2006 en vorige week nog met Eric Clapton op het podium in Londen. De versie is op deze cd is minder furieus dan op Shine a Light maar het lome zorgt voor een fijn relaxte afsluiting van de plaat.

De dvd heeft zestien tracks en is hier en daar wat schokkerig. Maar vergeleken met de overbelichte (of juiste te donkere) beelden die al jaren circuleren op YouTube is dit een verademing. Scherp, mooi gerestaureerd en een prachtig tijdsbeeld. Heerlijk om zo bovenop het kleine podium (eigenlijk een biljarttafel) te zitten, het zweet, plezier en muzikaliteit van de gezichten af te lezen. Als bonus zijn er twee songs van de Stones in Hampton Colliseum; You’re gonna miss me when en I’m gone en Black Limousine. Aardig om te hebben, maar het heeft weinig met de ‘echte’ release te maken.

Muddy Waters & The Rolling Stones - Mannish Boy - Live At Checkerboard Lounge

Eagle Rock Entertainment  heeft de afgelopen jaren hele fijne releases gedaan (en vooruit, ook een paar mindere) en Muddy Waters & The Rolling Stones Live At The Checkerboard Lounge 1981 hoort zeker in de top. Heerlijke cd, dvd en – gezien dit het laatste optreden van Muddy Waters was dat officieel werd gefilmd voor zijn overlijden in 1983 – een waardig testament van een van de grootste bluesgiganten aller tijden.

Tracklist CD
1. Introduction
2. You Don’t Have To Go