Leadbelly Calls – Talking To Huddie Ledbetter

Label: Grand Cru Records
Release: 13 November 2020

Leadbelly Calls - Talking To Huddie Ledbetter

Huddie Leadbetter, beter bekend als Leadbelly is volgens Timo Gross en Adax Dörsam een van de meest onderschatte muzikanten uit het verleden en beiden hebben zijn muziek weer herontdekt. Veel songs van Leadbelly zijn jaren later veel gecoverd en ook wereldhits geworden, de bekendste cover is waarschijnlijk Black Betty door Ram Jam uitgebracht in 1977.

De bekende Duitse bluesmuzikant Timo Gross, al vaak besproken in Blues Magazine, heeft samen met Adax Dörsam het plan gesmeed om als eerbetoon een album uit te brengen met songs van Leadbelly. Alhoewel Leadbelly al meer dan zeventig jaar dood is zijn zijn teksten uit de twintiger jaren over de zwarte bevolking vandaag de dag nog zeer actueel. Nog steeds worden ze achtergesteld door de staat en hebben minder kansen in de maatschappij. ‘Black Lives Matter, ’ hoe actueel!

Op de cd is er een wonderbaarlijke mix ontstaan van het hoekige gitaarspel en de rokerige stem van Timo met de gitaarsounds van Adax. Er worden diverse bijzondere instrumenten zoals saz, charango gebruikt. Om er een ook eigen hedendaags geluid aan te geven mixen ze zelfs ethno, elektro erdoorheen maar het blijft blues.

De cd opent met een gesproken tekst over Leadbelly ‘Prologue Leadbelly’. Met het tweede nummer Black Betty begint het eigenlijke album. Deze uitvoering is zeer orgineel met fijne groove en gebruik van de klassieke Turkse Saz en Coral-Sitar-gitaar. Het bekende Cottonfields krijgt hetzelfde uptempo-ritme. Het klinkt old-school maar toch modern. Mooi akoestisch gitaarspel en steelgitaar geven het een countrysfeer. Where Did You Sleep is een rustige slowblues, intens gezongen en de sitar past perfect. Dobro intro kenmerkt Take This Hammer en het gezongen koor geeft de slagen van de hamer van de spoorwegarbeiders aan. Geweldig nummer. Technoritme domineert Western Plain en samen met de vervormende stem geeft het de song een aparte maar goed gemaakte uitstraling. Veel geluidjes maken het zeer bijzonder. Het groovy en rockige It’ll Blow A Poor Man Down klinkt lekker en gaat over in het rustige melancholieke Blow My Blues Away. Het trieste John Hardy wordt solo gezongen en alleen met dobro gespeeld. Dan komt weer een bekend nummer namelijk Midnight Special vooral bekend van Creedence Clearwater Revival. De countryblues The Gallis Pole is lekker vlot en groovet heerlijk weg. Met elektrisch gitaarintro start My Baby Left Me. Een droevig liefdeslied en muziek en zang stralen dat uit. Het voorlaatste nummer Good Night Irene is een ingetogen liefdeslied. Het album eindigt verrassend met Epilogue: Western Plain (Ethno Mix). Een mix van old-school blues met moderne hedendaagse klanken.

Een bluesalbum waarin Leadbelly op waardige wijze geëerd wordt. De donkere, droevige stemming van de teksten wordt passend gegoten in oudblueslijnen en hedendaagse ritmes. Een meesterlijk gemaakt album.

Timo Gross:vocals,guitars,bass, programming
Adax Dörsam: all fancy strings, vocals, jawharp

Guests: