Foto Recensie: La Ratte - Astray

Format: CD – Digital
Label: Continental Record Services Records
Release: 24 Feb 2023

De bluesmagazine weekly playlist van de aankomende week zal volledig bestaan uit Nederlandse bluesbands, en bij het samenstellen hiervan werd ik getipt op La Ratte. Dit Nederlands/Duitse trio bracht recent hun eerste album uit. Compleet omver geblazen door hun stijl, intensiteit en power kon een recensie niet uitblijven. Harm van Essen (zang, gitaar), Jochem Jorrisen (drums) en Nikolas Karolewicz (bas) mixen roots, swamp, rock ’n roll op zo’n wijze dat het album Astray een plezier is om naar te luisteren.

De mix van stijlen doet vermoeden dat de CD een allegaartje is maar dat is het niet. De sound van La Ratte is herkenbaar door alle nummers heen. De vintage klinkende zang en gitaar van Harm van Essen zijn hier debet aan. Daarnaast doen de vele uptempo nummers de rest, het swingt en het grooved de pan uit. Er is door het trio goed nagedacht hoe zij hun muziek willen brengen. Benieuwd hoe dit live zal klinken, gaat bijvoorbeeld de vergelijking op met GA-20 wiens live album zoveel vetter klinkt dan hun studio platen. Het is die vintage stijl waarin La Ratte zich ook begeeft. Dit album klinkt al tof hoe zou dat dan live klinken als ik de vergelijking met GA-20 doortrek. Je kunt dat maandag 10 april meemaken bij de Paasconcerten in de Luxor Arnhem, bijvoorbeeld.

De swampy roots blues is raw puur en ongenadig en toch gevarieerd. Gotta see about the girl start dit album, lekker binnenkomer. Track 2 love doet sterk aan Bo Diddeley denken, terwijl Trouble een Indie feel heeft en een van de topnummers is op dit album. Het drumwerk, de bas groove en het vette gitaarwerk van Harm van Essen maken dit een top track. Walking Target doet qua stijl dan weer erg aan de Bluesanova’s denken, je waant je zo terug in de dance halls van de jaren 50.

Door de vintage microfoon klinkt de zang in Ain’t my business authentiek, super is de groove op de standing bas, het is pure rock’n roll. In I want you baby gaat het tempo omlaag, wat blijft is de vintage zang, en die gitaar; Harm van Essen leeft zich volledig uit in dit nummer. Van dit soort songs kun je niet genoeg krijgen. Met Loneliness gaat het weer een geheel andere kant uit maar wel alles binnen de vintage kader, op een losjes ritme brengt het trio leven in de brouwerij. In Garden facin’ west herkennen we dat staccato van de Hill country blues, het is een de beste tracks van het album, het zweept je op en neemt je mee. Op een wat steviger gitaar riff klinkt Let me in net wat ruiger, het drumwerk van Jochem Jorritsen is fenomenaal. De laatste twee tracks wijken wat af bij de rest van het album, wat niet wegneemt dat het afsluitende 3 A.M. again een nummer is wat je tot nadenken aanzet, wat zou er gebeurt zijn.

La Ratte, een band die de zo al rijk gevulde Nederlandse blues scene versterkt met een prima album.

La Ratte // I want you // Live @ Café Bosch

1. Gotta See About a Girl