Foto Recensie: Keith Richards – Talk Is Cheap

Keith Richards – Talk Is Cheap
Format: 2CD – LP – Audio Cassette – Digital / Label: Mindless Records
Releasedatum: 28 maart 2019

Tekst: Paul Op den Kamp

De wonderlijke jaren tachtig. Mick Jagger en Keith Richards kregen ruzie waardoor de Rolling Stones jaren nauwelijks functioneerde. In die jaren brachten ze meerdere zwakke albums uit en volgden er maar twee tournees. Juist het hoogverraad dat Mick wel voor zijn solo projecten de boer opging leidde tot de beste muziek die je met de band kunt associëren. Het solo werk van Keith!

Het spanningsveld tussen het traditionele karakter dat Keith wilde nastreven tegenover het hippe succeswens van Mick leidde in de geschiedenis van de band tot grote succes en artistieke hoogten. Dit was een van de oorzaken waarom de mannen jaren een slechte verstandhouding hadden. Een artistieke oorlog die door Keith werd gewonnen. Hij bewees dat het in het muzikale dna van de band gaat om de roll en niet om de rock. De boodschap die hij tussen de regels door naar zijn voormalige beste vriend stuurde is dat je kort bij de jezelf moet blijven om authentiek te zijn. Buigen voor MTV is uiteindelijk jezelf verkwanselen.
De vergelijking met tijdgenoten als Neil Young en Bob Dylan valt hier ook te maken. Beiden zouden een jaar later hun krampachtige muzikale verwarring vervangen door terug te grijpen op hun oorsprong, dit leverde de albums ‘Freedom’ en ‘Oh Mercy’ op. Het bewijs dat een rijpere artiest diepgang brengt door te doen waar hij of zij goed in is. Een trend die in de jaren negentig een vervolg kende door Nick Lowe, Johny Cash en Marianne Faithfull.

En al is Keith geen grootste zanger, hij zong wel een album in met prettige liedjes halverwege Muddy Water en John Lee Hooker. Waar hij in het begin van zijn carrière covers van zijn idolen zong was hij nu een icoon die zijn eigen klassiekers maakte. Jammer dat naast het extra schijfje met bonustracks niet ook het live album ‘Live At The Hollywood Palladium, 15 December 1988 is toegevoegd. Dit had de heruitgave wel vervolmaakt.

Tegelijkertijd  vormt dit album het eindpunt qua creatieve hoogvliegers. Na dit beste Stones album sinds ‘Some Girls’ kreeg de commercie volledig de overhand. Sporadische albums vergezeld van meerjarige monster tournees die voornamelijk draaien om  nostalgie. Ook latere solo uitingen staken schril af bij deze eerste uitspatting die aangejaagd leek door woede op zijn beste vriend. Soms leveren de extremere emoties de beste muziek op.

01. Big Enough
02. Take It So Hard
03. Struggle