Foto Recensie: Julian Sas – Julian Sas 7 CD Box Set 2000 – 2005

Julian Sas – Julian Sas 7 CD box set 2000 – 2005
Format: 7CD Boxset – Stream / Label: Cavalier Music
Releasedatum: 16 maart 2018

Tekst: Bert Ruisch

Julian Sas in the Box 2.0

Eind 2016 kwam de eerste boxset uit met verzameld materiaal van een van Nederlands beste Bluesrock gitaristen. Dat besloeg de periode 1996 – 2000 en de recensie van die set kun je hier lezen.
Spaart mij een boel uitleg over de man en z’n muziek, als dat al nodig zou zijn, want ik mag toch aannemen dat het overgrote merendeel van de lezers van Blues Magazine en mijn blog genoegzaam bekend zijn met Julian Sas en zijn kwaliteiten.

Het blijft voor mij dan ook een raadsel dat hij niet nog bekender is, in zowel Nederland als onze buitenlanden. Ik ken zeker in ons land geen frontman die een betere podium-presentatie en interactie met z’n publiek heeft dan Sas. Of het nou in een kleine zaal is met pakweg 100 man/vrouw, of een festival met een paar duizend bezoekers. Persoonlijk heb ik nog nooit een slechte show van hem gezien en ik heb er toch al minstens tien achter de rug.

Goed, genoeg veren voor de man en z’n muziek, we gaan het over deze nieuwe boxset hebben.

Allereerst, de titel is misleidend. Op minstens een manier. De cd’s die in de box zitten komen uit de periode 2002 t/m 2005 en bevat inderdaad zeven cd’s, maar die komen van de enkele studio-cd ‘Ragin’ River’ (2002), de dubbele live-cd ‘Delivered’ (2002), de enkele studio-cd ‘Twilight Skies Of Life’ (2005) en de dubbele live-cd ‘Dedication’, die niet eerder verkrijgbaar was als losse audio-uitgave, maar alleen beschikbaar was als onderdeel van de DVD-set ‘Dedication’. Om het geheel af te maken vind je, als zevende cd, ‘Acoustic’, een akoestische set van vijf nummers die oorspronkelijk werd uitgegeven als bonus cd bij de eerste persing van ‘Ragin’ River’.

Het is een mooie set, met alles dat is uitgebracht met de tweede line-up van de Julian Sas Band en bevat op zich niks nieuws voor de meeste fans, misschien met uitzondering van de akoestische solo-cd, die een iets softere kant laat zien van Julian dan we gewend zijn.
Deze tweede line-up bestond, naast Sas himself op gitaar en zang, uit Pieter van Bogaert op hammondorgel, Pierre de Haard op drums en Tenny Tahamata op bas. Deze tweede line-up was verantwoordelijk voor een zwaarder aangezette sound en, vooral live, enorm gedreven performance, vooral op ‘Delivered’, voor mij nog steeds een van de beste platen van de band.

Het is met de meeste blues- en bluesrockbands hetzelfde en de Julian Sas Band is geen uitzondering; de studio-opnames klinken over het algemeen behoorlijk glad, missen een beetje de dynamiek en laten onvoldoende horen waartoe een boel bands in staat zijn. Voor mij zijn de live-cd’s veel beter om de kwaliteiten van de band te laten horen. Ik ben dan ook de laatste om te klagen over het grote aandeel live cd’s, zowel in deze box als over het algemeen.
Toch kunnen we heel snel en eenvoudig concluderen dat ook deze tweede box met werk een prachtig overzicht biedt van de ontwikkeling van (een van) de allerbeste bluesrock gitaristen die er in Nederland, zo niet in Europa, rondloopt.

Deze box laat een Julian Sas horen die als gitarist gegroeid is, met een band die zorgt voor een nog agressiever, completer geluid dan voorheen.

Je vindt bijna alle cd’s uit de box ook op Spotify, behalve de akoestische, maar voor die lullige €26,50 en een paar € bezorgkosten kun je deze box eigenlijk niet laten lopen.

Julian Sas - A Light in the Dark