Foto Recensie: Julian Sas - Feelin’ Alive

Julian Sas – Feelin’ Alive
Format: CD /
Label: Cavalier Recordings
Releasedatum: 10 maart 2017

Tekst: Bennuman

Julian Sas is in zijn genre één van de grootste artiesten die Nederland ooit heeft voort gebracht en als gitarist behoort hij tot de absolute top van Europa. Julian Sas maakte naam en faam met een reeks ijzersterke albums, maar vooral als live artiest. ‘Feelin’ Alive’ is een live cd waarop we een Julian Sas en vernieuwde band in topvorm horen. Zonder twijfel de beste Julian Sas band tot nu. En dus ook zijn beste live plaat. Het bruist en het kookt, maar ook de gevoelige noot ontbreekt niet. Met Fear of Falling , als één van de emotionele muzikale hoogtepunten.

Winnaar Beste Blues Muzikant 2016 (volgens de lezers van Blues Magazine)
Winnaar European Blues Award 2016 Best Musician (Performance)

Een welkom live album van Julian Sas met veel bekende nummers van zijn eerdere platen. Met het eerste nummer gaat het al van jetje: Jump For Joy, een stevige binnenkomer en tegelijkertijd een introductie van de nieuwe bandleden Rob Heijne op drums, Roland Dekker op keyboards en een indrukwekkend klinkend Hammondorgel, op bas Fotis Anagnostou en uiteraard Julian Sas zelf.
De dynamiek wordt in het tweede nummer overgenomen met High And Low, strakke basis van Rob en Fotis en felle uithalen van Roland op het Hammondorgel. Lekker nummer met een gevoelige solo van Julian. Geen liefdesliedje, hij heeft het hier duidelijk over lust met een grote L.
Op Did You Ever Wander hoor je hoe goed de band op elkaar is ingespeeld en elkaar aanvult. Een van de langere nummers op het album is Fear Of Falling, acht minuten lang wanhoop, afscheid en liefdesverdriet met een weemoedige gitaarsolo zoals ie hoort, maar met toch een optimistisch einde met piano en een helder slot-solo van Julian. Op Mercy mag Roland excelleren op zijn Hammond met de Lesliebox op volle toeren, afgewisseld door vette en venijnige gitaarsolo’s.
Een duidelijk optimistisch nummer is Coming Home. Na alle omzwervingen over gebaande paden, na elke keer weer denkend ‘wat doe ik hier eigenlijk?’, eindelijk terug naar huis naar diegene die op je wacht en je altijd vertrouwt heeft. Heel mooi nummer! Op Helping Hand laat Julian Sas horen wat een begenadigde gitarist hij is. De lange solo, die van mij best veel langer had mogen zijn, voelt bijna als een opluchting na de krachtige en dwingende zang.

Wat mij opvalt is dat Julian Sas alle zang voor zijn rekening neemt. Prima, hij heeft er geen moeite mee en zijn stem is krachtig, maar hij zingt toch op een bepaalde toonhoogte. Een tweede stem zou bijdragen aan wat meer diepte. Minder sterk vind ik Highway 61 Revisited. Het gitaargeluid komt nauwelijks boven de rest uit, hetzelfde geldt voor de zang die ook wat vermoeid klinkt, vooral tijdens de laatste woorden van een zin. Soms valt de zang helemaal weg. Het is een lastig nummer: hoog tempo, veel woorden in een zin. Hetzelfde met het laatste nummer Bullfrog Blues. Na de openingszin valt het volume van de zang direct terug en komt er daarna nauwelijks boven uit. Na de solo die ook helaas een geheel vormt met de rest van de muziek, is de zang plotseling een stuk helderder en is de balans beter. Wel qua sfeer een prachtig slotnummer van een live album dat voorbij is voor je het weet: Time flies when you’re having fun!

Julian Sas [1] (Tilburg, Heyhoef Backstage, 21-1-2017)

01. Jump For Joy
02. High And Low