Crazy times

Joost de Lange Rock/Bluesexperience – Crazy Times
Format: CD/ Label: Eigen beheer
Releasedatum: 8 Maart 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Walter van Heuckelom ism Rootstime.be

Na “Outlaw” in 2010 en “Change It” in 2011 bracht de Nederlandse formatie Joost De Lange Rock/Blues Experience begin maart 2013 hun derde studio album op de markt. De titel is “Crazy Times“. Vele maanden van hard werken hebben tien gloednieuwe nummers opgeleverd met veel rock/blues gitaarsolo’s, catchy refreinen en een goed doordachte afwisseling van uptempo rock/blues en funky grooves. Iedere liefhebber zal zeker een heerlijke seventies sound herkennen. Pas opgericht in 2010 en toch al drie albums en een heleboel optredens achter de rug. Joost De Lange en zijn jongens boeren lang niet slecht. Joost die nu dertig jaar oud is begon al op elf jarige leeftijd met gitaarspelen. Toen hij zeventien werd vertrok hij voor een jaar naar de USA. Terug in Nederland werd hij lid van de Zeeuwse rockband Yes You Did. Met deze band bracht hij vijf albums uit en won hij ook verschillende prijzen waaronder in 2004 de Zeeuwse Popprijs voor beste liveact.
Na Yes You Did ging Joost terug muziek studeren in Antwerpen, maar de roep om in een band te spelen en om op het podium te staan werd te sterk. In 2010 werd Joost De Lange Rock/Blues Experience geboren. De jongens waarmee Joost zich ging omringen waren geen onbekenden voor hem. Alle drie hadden ze een verleden bij Joost zijn vroegere band Yes You Did. Drummer Roland Baak heeft al in heel wat bands gespeeld met erg uiteenlopende genres van hiphop over jazz, rock en metal. Met gitarist Dennis van de Bor bezit de band buiten Joost over een tweede zeer begaafde snaren virtuoos. De jongste en laatste aanwinst van de band is de 22 jarige bassist Robbin van de Bor die ook nog met de metalband Fire Whithin speelt.

Een typische uptempo rocksong met die jaren zeventig uitstraling is zeker de opener “Leave This Town”. Stevig drumwerk van Roland op zijn Adams en een zeer knappe vingervlugheid op de vette schreeuwende gitaarsolo. Ook “My Way” heeft dezelfde aanstekelige ingrediënten. Heel apart is dat Roland Baak hier in de tussenstukjes een heel leuk geluid maakt door met zijn drumsticks op de rand van de eerste tom van zijn drumstel te kloppen. Strakke meeslepende baslijnen krijgen we in “Reach Your Gal” een klassieke midtempo rocker waarin Joost halverwege het nummer, juist op het moment voor het refrein zou beginnen te vervelen nog eens kort maar heel fel uithaalt op zijn gitaar. Herinneringen worden opgehaald en het tempo nog wat naar beneden getrokken in de ballade “Memories”. Het is niet dadelijk mijn favoriete nummer maar wel een uitgelezen rustpunt na al het mooie rockgeweld dat we al kregen. Even de batterijen opladen om er terug in te vliegen met het titelnummer “Crazy Thing”. Het begint als een heel funky nummer maar wanneer de gitaren beginnen te huilen dan valt dat funky helemaal weg en zitten we in een knap rocknummer. Deze verandering herhaalt zich een paar keer in deze song. In het begin klonk het wel raar maar na een paar maal luisteren is het echt wel knap.
Echte bluesrock vinden we terug in “Confusion”. Een nummer met een hardrock tintje wat niet verwonderlijk is als je de achtergrond van de bandleden bekijkt. Zowel Roland Baak op het slagwerk als Robbin van de Bor kunnen zich hier naar hartenlust uitleven, net als Joost en Dennis die hun gitaren echt kunnen laten gillen in deze echt knappe vette gitaarsolo’s. De energie straalt af van “Fight” weer zo een rocker waar men moeilijk stil kan bij blijven. Pompende drijvende bas en drums en daar bovenop weer die schreeuwende gitaar die door merg en been gaat. Samen met de andere ballade ” Memories”vind ik deze instrumentale “Sitting In The Lake” de twee minste nummers op dit album. Alhoewel ik moet toegeven dat het vet en fel duel tussen de twee gitaren na drie minuten wel een heel mooie meerwaarde geeft aan dit nummer. Joost zijn stem past ook meer bij de krachtige rocksongs zoals “Turn Me On” er weer een is. Een mooi gemakkelijk in het gehoor liggend refrein. Geen franjes, rechttoe rechtaan rock waar de power en het enthousiasme van uitstraalt. Met de laatste song ” Divine” gaan we terug de tijd in naar de swingende jazzy muziek. Robbin van de Bor zijn baslijnen klinken er prachtig en diep door en Joost en Dennis mogen hun vingersnelheid nog eens testen. Dit nummer is misschien een rare eend in de bijt, maar wel een heel leuke afwisseling die er best mag wezen.

Voor mensen die van stevige rock met schreeuwende gitaarsolo’s houden gaan hun duimen en vingers aflikken. Want voor hen is het album “Crazy Times” een aanrader. De cd straalt kracht en enthousiasme uit. Naar mijn gevoel moet het ook een plezier zijn om deze band live aan het werk te zien. En dat kan nog zowel in België als in Nederland. Zie hiervoor nog een achttal data voor maart en april 2013.

Agenda release-tour:

30 maart Muziekcafé in Helmond
5 april Kids R&B in Antwerpen(B)