Jon Cleary - Gogo Juice

JON CLEARY – Go Go Juice
Format: CD/ Label: FHQ Records
Releasedatum: 2015

Tekst: Mark Harmsma

Van de stapel ingekomen albums bij Bluesmagazine heb ik geopteerd voor de recensie van het laatste album van Jon Cleary: een pianist/vocalist uit Louisiana, met natuurlijk de rijke New Orleans (jazz, blues & funk) en swamp invloeden.
Jon Cleary kende ik al uit de New Orleans scene, de laatste keer zag ik hem met de Piety Street Band van John Scofield, met naast Scofield ook nog eens Funky Meter en Hall of Famer George Porter Jr. en – ook niet de minste – Ricky Fataar (uit de band van Bonnie Raitt). Op zijn website is trouwens te zien dat hij december 2015 nog een tourtje doet met John Scofield.
Cleary is een verdienstelijk New Orleans pianist, organist en zanger. Van huis uit Engelsman, met een niet geringe staat van dienst want hij schijnt ook met Bonnie Raitt, Taj Mahal en Eric Clapton gespeeld te hebben. Volgens de site van Allmusic is dit zijn achtste album, en het is er eentje uit de categorie “onvervalste New Orleans sound”, op het snijvlak van blues, funk, jazz en soul. Mijn gedachten gaan terug naar de wat meer obscure funkplaten van Dr. John, zoals ‘Creole Moon’ . En heel soms, bij het beluisteren van Go Juice, bekruipt me het gevoel dat – gelukkig – het erfgoed van de Nawlinz fonk geborgd is, maar vaker heb ik het ‘net niet’ gevoel. Denk ik aan ‘Creole Moon’, dan mis ik een paar recht toe recht aan catchy funky knallers, gewoon 3 of 4 akkoorden en een paar vette solo’s. Ook dit album kent wat mij betreft enkele arrangementen die soms wat gezocht zijn. Dit is geen slecht album, maar eigenlijk is het (voor mij) ook niet een echt goed album. Wellicht is het voor zwaardere diehard NOLA lovers wel de moeite, of de echte Cleary fans, maar voor mij geldt dat ik dit soort werk toch vooral graag live zie of hoor.

Jon Cleary & the Monster Gentlemen - Go Go Juice (Live at Chickie Wah Wah 2014)

Cleary zou best eens als afvaardiging uit The Big Easy op een “zomerfestivalleke” in – ik noem maar – Peer mogen staan in juli.

01. Pump It Up