Foto Concertverslag: Bonnie Raitt - 013, Tilburg 26 Juli 2018

Bonnie Raitt

Bonnie Raitt
Poppodium 013, Tilburg
26 juli 2018

De menigte die in Tilburg richting de 013 loopt voor een avond met Bonnie Raitt ondergaat hierbij zinderende temperaturen. Warmte die eerder past bij de thuisstaat van Raitt, Californië of de woestijn in Texas, en niet als compagnon van de Tilburgse kermis. Diezelfde kermis wordt door Bonnie op het podium benoemd, ze had op zoek naar verkoeling bijna in een attractie willen gaan, maar koos voor de koelte van een café. De kermis die bezocht wordt door een ster als deze, je kunt het je bijna niet voorstellen maar het lijkt toch echt te zijn gebeurd. Het voorlaatste optreden welke de zangeres in ons land gaf was in Grolloo twee jaar geleden, tijd voor een gelukkig weerzien.

Tekst: Paul Op den Kamp / Foto’s: Marco van Rooijen. Bekijk alle foto’s in het fotoalbum Bonnie Raitt. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Jon Cleary

De sfeer zit er bij het voorprogramma al goed in, de toetsenist Jon Cleary speelt enkele liedjes op piano met die typische klank uit New Orleans. Hij krijgt de zaal zo goed mee dat je een halve seconde denkt ‘Laat deze man de hele avond maar doorspelen en vergeet Bonnie’. Een huiveringwekkend alternatief dat je snel probeert te vergeten. Noot van de redactie: Jon Cleary bracht in juli 2018 het album Dyna-Mite uit. Binnenkort is de recensie hier te lezen!

Jon Cleary

Bonnie Raitt

Bonnie Raitt

Het kan natuurlijk ook imago zijn maar Bonnie lijkt mij nou geen artiest die zich anders voordoet dan ze is, namelijk eerlijk, open en benaderbaar; blij om een mooie avond te verzorgen voor haar publiek. Naast de eerder genoemde kermis krijgen zelfs de airco en de koks van 013 een vriendelijk woord. Zij en haar band hebben de afgelopen weken tijdens haar eigen shows of de shows samen met James Taylor in deze zinderende zomerhitte op buitenlocaties gespeeld, de koele hal is een welkome afleiding.

Bonnie Raitt

Zelfs een valse start door een kapotte monitor aan het begin van het optreden mag de sfeer vanaf het podium niet drukken, waarmee de sfeer in de zaal ook niet stuk kan. Wat volgt is een uitgebreide keuze uit haar indrukwekkende oeuvre, aangevuld met covers van John Prine, John Hiatt, Richard Thompson en Talking Heads. Dat deze stijloefeningen als eigen liedjes klinken is een proeve van het kunnen van deze dame. Topkwaliteit!

Bonnie Raitt

Bonnie Raitt

Het meest indrukwekkende moment moet dan nog komen, aan het einde van haar set speelt ze ‘Dimming Of The Day’ van Richard Thompson. Hierin valt de tekst ‘I Need You’. In een hoge, lange uithaal valt het op hoe stil het in deze zaal is. Absolute concentratie van pakweg 2300 bezoekers.

Bonnie Raitt

Opvallend is een vrouwelijke bezoeker die bij de uitgang haar enthousiasme verwoordt met de zinsnede ‘Ze zingt echt vanuit haar eierstokken’! Een welgemeend compliment met een opvallende woordkeuze. Laten we hopen dat het volgende concert van deze zangeres niet weer twee jaar op zich laat wachten.

Bonnie Raitt

Bonnie Raitt

Bonnie Raitt