Jimmy Reiter - Live

Album recensie: Jimmy Reiter – Live

Het lijkt wel of de Duitse Blues aan een geweldige opmars bezig is de laatste maanden. Tijdens de Covidlockdowns komt de een na de andere Duitse bluesband met een nieuwe cd en waaronder veel livewerk. Na de studioalbums van Henrik Freischlader en Ledbelly Calls , volgden live-albums van Kai Strauss, Blues Company (allen gerecenseerd in Blues Magazine), komt dan nu het live-album van Jimmy Reiter.

Dat Osnabrück in Duitsland bekend staat als De Stad Van De Vrede is bekend, maar voor de bluesliefhebber is het absoluut De Stad Van De Blues. Het is een broeinest van topbluesmusici zoals Tommy Schneller, Kai Strauss, Todor ‘Toscho’ Todorovic (Blues Company), The Bluesanovas, Christian Rannenberg en ook van Jimmy Reiter. Elke maandagavond is er een jamsessie in de Lagehalle in Osnabrück waar deze muzikanten dan heerlijk jammen en spelen, wie dan beschikbaar is komt aangevuld door anderen uit de buurt. Bluesliefhebbers ga eens kijken zou ik zeggen, echt iets unieks wat ik in Nederland niet zo ken.

Het album Live zit in een mooie klaphoes en duurt maar liefst 78 minuten.  Er staan 14 songs op en het is een mix uit zijn vorige albums High Priest Of Nothing (2011, gekozen als beste Duitse Bluesalbum, Told You So (2015) en What You Need (2019) en is zijn eerste live-album. In 2017 werd de Jimmy Reiter gekozen als beste Duitse bluesband en behoort daar al jaren tot de top. Het is gemixt in de bekende studio Mühle der Freundschaft in Bad Iburg door Marcus Pread net als de live-cd’s van Kai Strauss en Blues Company.

Het album is opgenomen in de ‘Blue Note’ op 9 januari  2020 in Osnabrück  en  april 2019 in zaal Reigen in Wenen dat ook werd door ORF werd opgenomen en door de radio werd uitgezonden. Bij de show in Blue Note werd de band versterkt met een blazerssectie bestaande uit Dmitry Suslov op tenorsaxofoon en Jürgen Wieching op baritonsaxofoon. De band zelf bestaat uit Jimmy Reiter gitaar en zang, Nico Dreier keys, Jasper Mortier basgitaar en Björn Puls drums en backingvocals.

De CD opent met de heerlijke blues Waiting For My Luck To Change met een groovy intro. Jimmy’s stem heeft een ietwat schor geluid, mooi passend en heeft veel weg van Josh Smith. Zeer prettig. Zijn Engels is prima en zijn gitaarwerk hier heerlijk relaxed. Pompende bas, strakke drums en fijn orgeltje maken het een prima nummer. What You Need is een soulvolle blues in Robert Cray-stijl. Gitaarwerk nergens scherp of over de top,  uitstekend orgelspel van Nico Dreier. Goede samenzang ook. Dan gaat het lekker uptempo verder met What’s In It  For Me met fantastisch bluesy gitaarspel waarin de ritmesectie ook exceleert met een kort flamenco eind. Too Many Cooks heeft weer een andere stijl, richting salsa, carabisch. Tokkelend gitaartje, swingende bas, drums en blazers stuwen het ritme. Het volgende nummer I shouldn’t But I Do is kort en krachtig in New Orleans café-barstijl (Dr.John) met prachtig pianospel van Nico Dreier. De blazers geven het het passende sfeertje. Het bij live-shows veelgevraagde I’ll Take It The Easy Way is een vrolijk met blazers gekleurd  uptempo lied met een Freddy Kingachtig puntige lange solo. Daarna komen we bij de langste song, de ruim twaalf minuten durende, door Doug Jay geschreven slowblues Give It To Me Straight waarin de dynamiek in het spel helemaal tot uiting komt. Van stevig, naar een zeer intens zacht middenstuk tot weer stevige slowblues. Geweldig. Woman Don’t Lie is weer fijn swingend, gevolgd door de meer rock and rollblues It’s Easy When You Know How met een fantastisch pianosolo. Dan weer een slowblues met een grote rol voor piano in  I’m Giving In. Bas en drums zoals al eerder aangehaald zetten een topbasis neer. Hooked heeft een fijne groove met mooie drive door de ritmesectie en orgel. De funky, soulvolle, voorlaatste song  Who’s Minding The Store? swingt lekker , weer in New Orleansstijl met een hoofdrol voor de saxofoon. Het laatste nummer is een boogie, Jimmy’s Boogie, en een soort eerbetoon aan zijn gitaarhelden Freddie King en Magic Sam.

Weer een prachtig Duits bluesalbum dat hopelijk de weg opent voor meer bekendheid van Jimmy Reiter in Nederland. Traditionele, elektrische blues gemengd met een funky, soulvolle touch komen hier samen. Absolute aanrader!

Jimmy Reiter – Live

Label: All Pogo Pop Musik/Membran
Release date: 15-01-2021