Foto Recensie: Jeff Jensen - Wisdom & Decay

Jeff Jensen – Wisdom & Decay
Format: CD – Digital / Label: Swingsuit Records
Releasedatum: 27 april 2018

Laat ik eens gek doen. Ik begin gewoon met de eindconclusie over het zesde album van zanger-gitarist Jeff Jensen. Het gaat hier namelijk om een soulblues album van een hoog niveau! Memphis soulblues om wel te verstaan want door het hele album heen zijn met name de invloeden uit het werk van The Staple Singers duidelijk waarneembaar.
Jeff wordt op dit album bijgestaan door Bill Ruffino (bas), David Green (drums), Chris Stephenson (orgel), Kirk Smothers (saxofoon), Mark Franklin (trompet) en af en toe een strijkerssectie. Het album werd opgenomen in de Ardent studios, op de bijdragen van de blazers en strijkers na want die werden opgenomen in de befaamde Sam Phillips studio.

Het album opent met een cover van Little Milton’s Living Off The Love You Give, dat hier is omgeturnd tot een lekkere funky bluesrocker. Voorzien van stuwende blazers, een romig orgel, vlammende gitaarsolo en de hese fluisterzang van Jeff. In dit nummer zijn de Staple Singers invloeden al duidelijk hoorbaar. 2000 Days is een lome Robert Cray-achtige soulblues. Ontspannen roffelend waarin Jeff een melancholisch priemende gitaarsolo aflevert. Pretend Forevers heeft veel weg van “I’d Rather Go Blind”. Een prachtige soulballad met strijkers waarin Jeff’s stem prima tot zijn recht komt. Dit is nou met recht een klasse soulslijper! We begeven ons weer op Staple Singers terrein in de soulblues Good Woman Back Home. Een warm stuwend nummer met lekker rollend orgel en ontspannen gitaarwerk. Downtown is een cover van een Tom Waits nummer en wordt ingeleid door de warme funky bas van Bill Ruffino. Om toch in de Tom Waits sfeer te komen is de zang van Jeff vervormd opgenomen. Een luie shuffle met een rauw refrein en New Orleans-achtige blazers.
Luck Is Gonna Change is een opgewekt swingend gospelnummer, dat echt onweerstaanbaar is. Uiteraard komen in dit nummer de Staple Singers, maar ook Delaney & Bonnie, invloeden bovendrijven. Jeff houdt de swing erin met een snijdende solo. What We Used To Be is een soort vaudeville blues, compleet met mandoline, die doet denken aan het werk van Leon Redbone.
Het Bob Dylan nummer Tonight, I’ll Be Staying Here With You is omgetoverd tot een loom funky soulbluesnummer. Qua stijl zou dit zo op het Hi label of in het repertoire van The Staple Singers kunnen passen.
De laatste twee nummers van het album zijn beide instrumentaal. Something In The Water is een luie jazzy shuffle met melancholieke strijkers en bijbehorend gitaarwerk, waarin de geest van Carlos Santana rondwaart. De Santana invloeden komen nog duidelijker naar voren in The Water Jam. In dit latin-achtige nummer krijgt Jeff de kans om zijn gitaar kwaliteiten te tonen en die zijn niet gering!

Tot slot heb ik nog één opmerking. Als soulblues helemaal je ding is zou ik dit album direct gaan aanschaffen!

br clear=”all” />
01. Living Off The Love You Give