jeff-chaz-this-silence-is-killing-me

Jeff Chaz – This Silence Is Killing Me
Format: CD / Label: JCP Records
Releasedatum: 4 november 2016

Tekst: Martin van der Velde

Jeff Chaz staat ook wel bekend als de Bourbon Street Bluesman. Van oorsprong komt hij uit Lake Charles, Louisiana alwaar hij eerst van start ging met het bespelen van de trombone om later over te stappen naar trompet. Op zijn veertiende krijgt hij een gitaar in handen maar het instument sprak hem op dat moment totaal niet aan. Na het afronden van zijn opleiding in California, alwaar het gezin ondertussen naar toe was verhuist ging hij landelijk touren als trombonist in een Boston Soul Band. Wanneer de zanger opstapt wordt Jeff gevraagd om ook deze positie in te vullen. Uiteindelijk nestelt hij zich weer in California en pakt dan ook de gitaar weer op en gaat vervolgens muziek studeren aan het San Bernardino College. Hij speelt een tijdje country gitaar maar vind daar weinig voldoening in. Ineens realiseert Jeff zich dat hij ooit gegrepen werd door de blues, toen een vriend van hen de LP Live At The Regal van B.B. King afspeelde. De sound van het gitaarspel van B.B. King greep hem toen bij de keel maar heeft daar destijds verder niets meegedaan, nu was het blijkbaar de tijd om definitief te kiezen voor de blues. Om uit eerste hand te leren besluit Jeff te verhuizen naar Memphis. Die keus legt hem geen windeieren, al snel heeft hij zijn eerste optredens in lokale bluesclubs en ziet Jeff kans om met legendes als Albert King, Jerry Lee Lewis en Cab Calloway het podium te delen. Wanneer Jeff Chaz in 1996 naar New Orleans trekt om lokale promotor Ellis Paillet te helpen met het opzetten van een project stelt deze Jeff aan John Wehner voor. Wehner is dan de clubeigenaar van de Famous Doors, een fameuze club op Bourbon Street. Wanneer Jeff gevraagd wordt om een paar nummers ten gehore te brengen is John Wehner behoorlijk onder de indruk van zijn spel en besluit hij Jeff een eigen podium te bieden. Een prima aanbod dat Jeff doet besluiten zich definitief in New Orleans te gaan vestigen. Met een niet blues achtergrond ziet Jeff Chaz zelfs kans om de eerste Beale Street Blues Society Award in de wacht te slepen. In 2001 brengt hij zijn eerste cd onder eigen naam uit ‘Tired Of Being Lonely’, gevolgd door ‘Cookin’ In Old Grease’  in 2003. ‘In Exile’ verschijnt in 2006 en het duurt tot 2010 voordat ‘Live In New Orleans’ wordt uitgebracht. Met ‘Chronicles’, uit 2014 brengt Jeff Chaz zijn favourite songs uit de voorgaande producties samen tot een best off uitgave.

De cd ‘Sounds Like The Blues To Me’ ligt nog niet zo lang in de schappen, maart van dit jaar om precies te zijn en nu ligt daar ineens ‘This Silence Is Killing Me’, onverwacht snel moet ik zeggen. Met het swingende Savin’ Everything For You zit de vaart er meteen in. De blazerssectie die bestaat uit saxofonist Ward Smith en de trometisten A.J. Pittman en Michael Genevay leggen een heerlijke bodem neer waarover Jeff Chaz zijn vlotte B.B. King achtige gitaarlicks speelt. In het kalme This Silence Is Killing Me, dat tevens de titeltrack van dit album is zorgen juist toetsenist John Autin en violist Harry Hardin voor de nodige sfeervolle ondersteuning van Chaz. Van een heel andere orde is het funky groovende I Ain’t Nothin’ Nice waarin Jeff Chaz stevige stem goed tot zijn recht komt. Een ijzersterke track waarin Chaz bezingt dat hij zijn leven wil leiden zoals hij dat wil en dat niemand zich daamee moet bemoeien. Ook in I’m Not All There houdt Chaz de vaart er goed in en met een begeleidings band met toetsenist  Tom Worrell, bassist Doug Therrien en Doug Belote op drums krijgt hij alle ruimte om te soleren. De vaart gaat er weer uit met de slow blues The Blues Is My Drug, waarin Tom Worrel met fraai pianospel ondersteunt. New Orleans klanken in Merry Christmas To You, met uiteraard weer veel ruimte voor de blazerssectie. Veel funky grooves op dit album, ook Oncoming Train kunnen we in dit rijtje scharen, ritmes waarmee percussionist Michael Skinkus wel raad weet. Fried Chicken Store, een lang uitgesponnen slowblues krijgt fraaie ondersteuning van de blazerssectie. Na het op toetsen drijvende Self Inflicted Wound en het met slide doorspekte The Backwash Blues komen we aan bij de laatste track van dit album Creole Mustard Swing. Een stevige instrumentale track waarin Chaz nogmaals aantoont naast een goede zanger een uitstekende bluesgitarist te zijn. Ooit zij iemand dat hij de missing link tussen B.B. King, Albert King, Roy Buchanan en Frank Zappa zou kunnen zijn, zelf hoor ik dat er niet aan af, maar een eigen stijl heeft Jeff Chaz zeker. In korte tijd komt deze Bourbon Street Bluesman met twee prima albums. Mocht je ooit in New Oleans zijn, je weet nu waar je hem kunt vinden…Bourbon Street.

This Silence Is Killing Me - New Orleans Uptown Blues by Jeff Chaz

01. Savin’ Everything For You
02. This Silence Is Killing Me