Foto Recensie: Ina Forsman, Ally Venable en Katarina Pejak - Blues Caravan 2019

Ina Forsman, Ally Venable en Katarina Pejak – Blues Caravan 2019
Format: CD & DVD – Digital / Label: Ruf Records
Releasedatum: 20 september 2019

Tekst: Martijn Wesseling

Inmiddels bestaat het Duitse Ruf Records label al 25 jaar. Opgericht in 1994 om de carrière van Luther Allison te bevorderen, maar inmiddels hebben ze al 158 releases op hun website staan. Hier zitten releases van bekende namen als Canned Heat, Laurence Jones en Royal Southern Brotherhood tussen. Vanaf 2005 stuurt het label ieder jaar drie artiesten van het label op tour, onder de naam ‘Blues Caravan’. In eerdere edities namen onder andere Laurence Jones (2013 en 2014) en Samantha Fish (2011 en 2012) deel.

Dit jaar is het de beurt aan Ina Forsman, Ally Venable en Katarina Pejak. Ina Forsman deed ook mee in 2016. Alle drie de dames hebben pas een nieuwe album uit en mogen dit werk ten gehore brengen. De Finse Ina Forsman gooide in 2016 al hoge ogen met haar debuut en ook de opvolger ‘Been Meaning To Tell You‘ krijgt veel positieve recensies, zoals de recensie op de site waar je nu zit.
De twintig jarige Amerikaanse Ally Venable kwam dit jaar met ‘Texas Honey, haar derde album. Ook dit is een sterk album, met iets meer rock dan bij voorgenoemde artieste. De laatste naam kende ik zelf niet, het gaat dan om de Servische Katarina Pejak. Toch heeft ze dit jaar met ‘Roads That Cross‘ haar vierde album afgeleverd. Wederom met positieve recensies.

Het album is een registratie van de tour. Bij de fysieke versie zit ook een dvd, hierop staan tweeëntwintig nummers. Voor deze recensie heb ik alleen het album, met veertien liedjes kunnen beluisteren. De ruimte is eerlijk verdeeld. De dames spelen alle drie een aantal eigen liedjes en op vijf liedjes spelen ze samen.

Het album opent direct lekker met They Say I’m Different van Bette Davis, maar verwerken daar allemaal andere stukjes muziek geschiedenis in. Zo horen we onder andere Aretha Franklin, Nina Simone en Stevie Ray terug. Na dit zeer prettige begin mag Katarina Pejak een aantal nummers van haar album spelen. She’s Coming After You heeft een heerlijke latin groove. Het is ergens nog wel bluesy, maar ook zeer swingend. Het titelnummer van haar debuutalbum is Roads That Cross, een mooi rustig singer-songwriter nummer. Zij rond haar set af met een sterke cover van Janis Joplin, Turtle Blues. Deze fijne blues shuffle staat in contrast met haar opvolger.

Na een redelijk rustige start staat Ally Venable klaar voor een fijne pot bluesrock. Dit begint direct al erg lekker met Texas Honey en gaat direct door met Nowhere To Hide. Dit is de opener op haar eigen album en heeft een heerlijke gitaarlijn. In Blues Rock Review beschreven ze dit als een verslavende melodie en dat klopt ook. Het heeft een erg lekkere groove, net zoals in Broken. Tevens laat ze in een sterke solo horen een prima gitariste te zijn.

Het volume gaat weer wat terug bij de opkomst van Ina Forsman. Ook zij trapt direct lekker af met het soulvolle en jazzy All Good, met ondersteuning op de piano van Katarina Pejak. Vervolgens krijgt ze ondersteuning op de gitaar voor de blues ballad Miss Mistreated. Zelf introduceert ze haar laatste eigen bijdrage, Genius, als een happy song en dat is het ook. Wederom zit er veel soul in, maar hier komt ook een flinke funky kant naar boven.

De samenwerking tussen de drie dames moet natuurlijk ook weer gezamenlijk afgerond worden en dat doen ze dan ook met vier covers. “Some Blues Caravan repertoire” zoals ze het zelf zeggen. Dit gaat van Bonnie Riatt’s Love Me Like a Man, via Barbara Lynn’s I’m a Good Woman, langs een fijne uitvoering van de country klassieker Sixteen Tons en ze eindigen met The House is Rocking van Stevie Ray Vaughan.
Hiermee eindigen ze een fijne set. Het was me bij Ina Forsman en Ally Venable al bekend dat ze veelbelovende artiesten zijn, maar ook Katarina Pejak heeft me aangenaam verrast. Zoals natuurlijk ook de bedoeling is van dit concept, maar dit album is een prima showcase voor de talenten van deze drie dames.

Ina Forsman Ally Venable Katarina Pejak & Blues Caravan Sixteen Tons Live @ Salle Eden France 2019

01. They Say I’m Different (samen)
02. She’s Coming After You (Katarina Pejak)