Foto Recensie: Ian Gillan - Contractual Obligation #2

Ian Gillan – Contractual Obligation #2
Format: 2CD – 3LP – Blu-ray /
Label: earMusic
Releasedatum: 26 juli 2019

Tekst: Danny van den Deijssel

Najaar 2016, Ian Gillan was net klaar met het inzingen van de zangpartijen voor het nieuwe Deep Purple album ‘Infinite’ en moet gedacht hebben wat ga ik de komende maanden nu eens doen? Tja en wat doet een rockzanger in hard en nieren als hij het aanbod krijgt om een kleine tour te doen, dan pak je die mogelijkheid aan natuurlijk. En zo geschiedde het dat Ian Gillan in november samen met de Don Airey Band en een aantal lokale orkesten door Oost-Europa trok. Met de Don Airey band heeft hij een geweldige band uitgekozen en dat schept hoge verwachtingen met een toetsentovenaar als Don Airey en het snarenwonder Simon McBride.

Drie van deze avonden zijn vastgelegd en komen nu in drie verschillende formats uit. Mocht je ze alle drie willen hebben dan moet je dus in de buidel tasten maar dan heb je wel wat. Zo komt het concert van 15 november 2016 in Moskou uit op Blu-Ray, de avond van 19 november in Warsaw op dubbel cd en de drie schijfjes vinyl worden gevuld met een registratie van St. Petersburg op 17 november. De tracklist is voor alle versies gelijk overigens.

Wat me direct opvalt is dat Ian opvallend goed bij stem is, dit was bij zijn laatste optreden in Nederland met Deep Purple toch wat minder geworden. Natuurlijk helemaal niet zo gek gezien zijn leeftijd, maar op deze registratie is daar weinig van te merken. Tuurlijk de echte uithalen haalt hij al een tijdje niet meer, maar toch is dit een erg aangename opname geworden. Verder staat de band als een huis. Opvallend is het gemak waarmee Simon de nummers van vooral Deep Purple zich eigen heeft gemaakt. Mocht Steve Morse ooit opstappen dan is zijn vervanger snel gevonden denk ik, al hoop ik dat niet want Steve is wel een klasse apart.

De setlist bestaat voor een groot deel uit de bekende Deep Purple nummers waarvan de meeste nog steeds op de setlist staan van Deep Purple. Toch heeft Ian gekozen om ook wat minder bekende nummers van Deep Purple op te nemen. Anya, een van zijn persoonlijke favorieten, keert na lange tijd weer terug op de bühne, en terecht want dit is een geweldig nummer van de laatste Blackmore-periode. Verder is er het van Bananas afkomstige Razzle Dazzle dat voor het eerst live wordt gebracht.

Een gemiste kans vind ik persoonlijk dat er slechts vijf nummers uit zijn solowerk zijn opgenomen. Bovendien zijn dit allen nummers van zijn latere solo werk. Dus geen nummers van de Ian Gillan Band of Gillan. Ook zijn tijd bij Black Sabbath komt niet aanbod. Wel is gekozen voor Difficult To Cure, “written by Airey, Beethoven and Blackmore. Een nummer oorspronkelijk uitgebracht door Rainbow, maar prominent op de setlist van de laatste Deep Purple-tour met Blackmore in 1993.

Ondanks de gemiste kansen van zijn solowerk vind ik het een erg aangename registratie en verdient dit album zeker een plek in de kast van de liefhebbers van Gillan en Deep Purple.

Ian Gillan "Strange Kind Of Woman" (Live from Moscow) - "Contractual Obligation" out now!

Tracklist