Guy Forsyth – The freedom to fail

Guy Forsyth – The freedom to fail
Formaat / label / release: CD / Blue Corn Music / september 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s Online bestellen

Door: Gerrit Schinkel

Het heeft even geduurd, maar de fans van Guy Forsyth kunnen hun hart weer ophalen. Na zijn album “Love songs: for and against” is er nu na zeven jaar een nieuwe cd verschenen, The freedom to fail. Een album dat is opgenomen in de Lost Oasis Studio in Austin, Texas. De Texaanse gitarist, singer songwriter Guy Forsyth heeft op dit album een keur aan uitstekende muzikanten om zich heen weten te verzamelen. Oliver Steck op keyboards, accordeon en trompet, John Doyle op klarinet, John Dee Graham op pedal steel, Ed Friendland bas en David Webb orgel. Producer van het album is Matt Smith. The freedom to fail is een gevarieerd album geworden. Een album dat de blues hoog in het vaandel heeft, maar waarbij vooral ook de niet bluespuristen aan hun trekken komen.

Het openingsnummer Red dirt knalt er meteen lekker in met de slide van Guy en The hard way is een lekkere meezinger. Als dit nummer op single zou worden uitgebracht zou het zo maar een hit kunnen worden. Keihard draaien! In Sink ‘em low belanden we midden op een kantoenplantage, een prachtige gospel. Stevige up tempo nummers als Ecolonine en Played again (met mooie blazers) worden afgewisseld met heerlijke ballades als The things that matter en Should have been raining. In Can’t stop dancing zijn de gipsy invloeden duidelijk te horen en het nummer zou niet misstaan op een album van Sting. Americana in Balance (mooi mandolinespel van Guy) en Thank you for my hands (let op de harmonica). Dat Guy Forsyth een prachtige stem heeft is vooral te horen in Old time man en Home to me.

Met the freedom to fail heeft Guy Forsyth een voortreffelijk album afgeleverd. Ik weet zeker dat het de komende tijd nog vaak in mijn cd-speler te vinden is. Binnenkort is Guy Forsyth ook weer in onze streken te vinden op de podia. Een aanrader!

1. Red dirt
2. The hard way
3. Sink ‘em low (the holler)