Guy Forsyth - The Pleaser

Guy Forsyth -The Pleaser

Format: CD / Label: Small and Nimble Records/Lizard Discs / Releasedatum: 18 juli 2014

Tekst: Frank Schatorjé

Guy Forsyth komt momenteel met drie nieuwe releases. De re-release van ‘High Temperature’ , het live album ‘Red Dress Live’ en het in deze review beschreven ‘The Pleaser’. ‘The Pleaser’ is een studio album, waarbij je het gevoel krijgt, zelf in de opname studio aanwezig te zijn. Een puur bluesgevoel omringt me met een heerlijke ‘Forsyth vibe’. Een vibe die ik altijd voel bij een live optreden van deze Amerikaan. Het album begint treffend, met de door Guy Fosyth uitgesproken woorden “Are You Ready!” En of we dit zijn! De openingstrack laat gelijk horen wat we kunnen verwachten, slide gitaar a la Guy Forsyth, een heerlijke strot, scheurende mondharmonica en beleving!

Hij wordt bijgestaan door een uitmuntende gitarist George Rarey, die regelmatig ook het soleerwerk op zich neemt. Guy en George worden bijgestaan door een goed ingespeeld ritmetandem, Naj Conklin op bas en Mark Hays op drums. Forsyth opent het album op zijn best, met een scherp en gepassioneerd gespeelde slide in “Good Stuff”. Het is een gevarieerd album waar je alle blues & Roots kanten van Guy Forsyth ontdekt. Zijn typische mondharmonica komt geweldig tot uiting in de ballad “Pay to Loose”. Tekstueel kent het een luchtige kant in nummers als “Put A Little Sex in It” en “Miniskirt”. Maar ook de diepere ziel wordt geraakt in “Nobody gonna Bail me Out”.

Het is een swingend, gevarieerd album met een bijna akoestische afsluiter in “Time To Move”.

Guy Forsyth is geliefd bij het Nederlandse en Belgische bluespubliek. Dit album zal hun goed stemmen. Dit is precies een album waarbij je de behoefte krijgt hem binnenkort live aan het werk te zien. Nu is dat even te laat recentelijk was hij in Peer en Hengelo, hier hebben we al kunnen genieten, maar nu nog even geduld hebben!

01. Good Stuff
02.  Play To Lose
03. Carried By Six