Foto Recensie: Get The Cat - The Way To My Heart

Get The Cat – The Way To My Heart
Format: CD – Digital / Label: Timezone Records
Releasedatum: 9 november 2018

2018 is bijna voorbij maar nog net voordat dat een feit is komt er nog een prima bluesrock album van Europese bodem voorbij zetten en wel van de Duitse band Get The Cat uit Monheim/Rhein.

Deze band bestaat uit zangeres Melanie Bartsch, gitarist Jens Filser, drummer Bernd Oppel en bassist Till Brandt en is naar eigen zeggen beïnvloed door artiesten als Keb’ Mo’, Bonnie Raitt en Little Feat. En die invloeden zijn duidelijk hoorbaar op dit album. Een album waarop de blues vermengd wordt met een flinke dosis soul en funk.
Met Melanie Bartsch heeft de band een zangeres in huis, die het niet moet hebben van rauwe zang maar meer van intieme, warme, goed verzorgde zang. En met Jens Filser heeft de band dan ook nog eens een meer dan prima gitarist in de gelederen.

Na een prachtig zwevend slidegitaar intro en Melanie’s warme stem gaat My Old Pair Of Boots van start. Een broeierig funky Little Feat-achtig nummer waarin Melanie bewijst dat ze ook een krachtige soulstem in huis heeft. Het gitaarspel van Jens varieert van vurig priemend tot jazzy spel. The Way To My Heart is daarna een romige en lui swingende bluesshuffle waarin de invloed van Bonnie Raitt boven komt drijven. Gero Koerner is hier te gast met zijn warme Hammond B3 klanken.
When My Ship Comes In heeft een lui warm New Orleans gevoel waarin het geluid van Little Feat niet ver weg is. Het nummer schuifelt heerlijk en funky voort. In de bluesrock ballad If I Ain’t Got You switcht Jens moeiteloos van een warm soulvol geluid naar hard gierend gitaarwerk. Een zeer souvolle ballad met alweer een belangrijke rol voor het orgel van Gero Koerner. Daarna is I’ve Got A Plan een luchtige en opgewekte rocker, enigszins in de stijl van Keb’ Mo’. Dus een mix van blues, soul met wat lichte folkinvloeden.
Gitarist Jens Filser zingt in Prove Me Wrong een duet met Melanie en voorziet deze pompende bluesshuffle van zowel warm als gierend gitaarspel. De gitaar en het orgel spelen de hoofdrol in de slepende slowbluesI Lost A Dollar In Your Kitchen waarna een swamprock gevoel ontstaat in de broeierige rocker It’s Not Enough waarin Jens een harde brandende gitaarsolo aflevert.
Met een titel als I Just Wanna Dance is het niet gek dat we hier te maken hebben met een trage funky bluesmambo, die tot loom dansen uitnodigt. Walk The Extra Mile is een zwierige bluesyswinger met vlammend slidegitaar werk en soulvol pompend orgel. God’s Got A Big Umbrella heeft hetzelfde luie, licht funky, geluid als Paul Simon’s “One Trick Pony” en heeft een heerlijke ontspannen groove.
Het album wordt afgesloten met de uiterst lui zwevende ballad Brother’s Keeper waarin alle ruimte is voor de warme jazzy gitaar van Jens en het souljazz orgel van Gero Koerner.

Get The Cat overtuigt op dit uiterst sympathieke album. Het lijkt mij, dat het eens tijd wordt om deze band naar ons land te halen.

Playlist: Get the Cat live