gary moore how blue can you get

Gary Moore – How Blue Can You Get

Format: CD , vinyl
Label: Provogue
Release: 30 april 2021

o.a. te bestellen bij Bol.com

It’s our hope that current and future generations of music fans discover and re-discover Gary Moore, revelling in the artistry of not just a great guitarist, but a supremely talented musician. Back to the future with Gary Moore.

Zo prijst Provogue deze nieuwe CD van Gary Moore aan en ik kan dat alleen maar beamen, het talent en de muziek van deze man mag nooit verloren gaan. Zelf heb ik niet zoveel op met de slogan previously unreleased tracks. Ik zie dit vaak als een verkoopslogan, toch de unreleased tracks op deze CD In my dreams en Looking at your picture zijn van die typische Gary Moore tracks. In my dreams een slow ballad doet met erg denken aan Parisiene Walkways, het volgt dezelfde songlijn, waar Gary zijn karakteristieke solo´s overheen legt op een manier zoals hij dat alleen kon. Wat deze nummers ook zo Gary Moore maakt is de zang, elke Gary Moore liefhebber weet dat zijn zang niet zijn grootste talent was maar dat hij dat in de jaren wel steeds beter onder de knie kreeg. Looking at your picture klinkt een beetje vreemd door de computer gestuurde drums, maar waar Gary wel lekker er op los slide.

De twee andere eigen nummers zijn Love can make a fool of you, wat als bonus track komt van het Corridor of Power album uit 1982 en in deze versie geheel niet meer lijkt op het origineel; alleen tekstfragmenten zijn gebruikt om er een typisch Gary Moore blues ballad van te maken vol met die gloedvolle tergende solos die we zo goed kennen, prachtig. Het vierde nummer is Living the blues, het is een track die alleen in Japan op een niet officiële uitgave is verschenen en nu op deze compilatie staat. Een heerlijk lekker langzaam voorbij kruipend meesterwerkje met dat typische Gary Moore achtige oprekken van de klanken uit zijn gitaar.

Zoals elke gitarist heeft die zijn eigen voorbeelden, zoals ook Gary voor velen een voorbeeld en inspiratie bron is gebleken. In het begeleidende schrijven bij deze CD geven Steve Lukather, Bernie Marsden en Don Airey uiting aan het vakmanschap en kameraadschap van Gary, ontroerend om te lezen. De vier overgebleven tracks zijn blues klassiekers zoals I´m Tore Down (Freddie King) en Stepping out (Memphis Slim), nummers die vaker in de live sets van Gary opdoken, en waarvan hier een levendige uitvoering op CD is gezet. In het Elmore James stuk Done something wrong horen we Gary op onnavolgbare wijze zijn gitaar in tweeën trekken, als Gary fan van het eerste uur kun je hier niet genoeg van krijgen. BB king´s How blue can you get volgt het BB King stramien maar dan wel overgoten met een Gary Moore sausje, dik zeven minuten durend blues plezier.

Dit is Gary Moore, niets aan toe te voegen en om in de stijl van Provogue te blijven, laten we hem ons blijven herinneren en van tijd tot tijd eens in de CD speler stoppen!

Gary Moore - I'm Tore Down (How Blue Can You Get) 2021

Gary Moore - In My Dreams (Official Visualizer)