Foto Recensie: Eric Gales - The Bookends

Eric Gales – The Bookends
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Provoque – Mascot Label Group
Releasedatum: 8 februari 2019

Eric Gales is een virtuoos op de gitaar, rechtshandig als hij is speelt hij linkshandig op een rechtshandige gitaar, dat alleen al is knap. Maar hij speelt daarbij ook nog een op zo’n manier waarbij hij alles wat in hem opkomt aan elkaar verbindt. Waar andere gitaar grootheden zoals Walter Trout, Joe Bonamassa, Kenny Wayne Shepherd vet scheurend uit de bocht vliegen bij hun solo’s hebben de solo’s van Eric Gales een ander soort virtuositeit die hem uniek maakt.

In de begeleidende promo vertelt Eric Gales dat hij een beetje gitaar kan spelen maar met deze nieuwe cd ‘The Bookends’ zocht naar ontwikkeling in zijn zang en het schrijven van composities. Ik moet zeggen dat is erg goed gelukt. De cd opent met een intro, om even warm te spelen alsof het een concert betreft. Vervolgens om akoestisch uit te pakken, volledig in contradictie met het intro. In een duo zang met zijn vriend B Slade rollen ze door het funky Something`s Gotta Give heen, voorzien van de nodige vingeroefeningen van de meester. Wie Eric Gales heeft zien optreden kan zich met Watcha Gonna Do voorstellen hoe dit op het podium eruit gaat zien. Een heerlijke funky shuffle met uit de bocht vliegende solo’s, een echt Eric Gales nummer. Die funky inslag blijft en de nummers worden alsmaar beter zoals It Just Beez That Way, zo swingend en vol spel plezier.

Met producer Matt Wallace (Maroon 5) heeft Eric veel aandacht besteed aan de vocals en dat hoor je terug op bij voorbeeld How Do I Get You, een nummer opgedragen aan zijn vrouw, voorzien van een gevoelige solo. Dit sluit het eerste deel van de cd af met funky en wat gevoelige nummers want Eric beseft ook dat een deel van zijn fans ook het van het betere gitaarwerk houden.
Om hier gehoor aan te geven zet hij samen met Doyle Bramhall II de Southpaw Serenade op. In dit gitaar duet stijgen de heren naar grote hoogten met hun gitaarkunsten. Op dreef gekomen volgt de heavy blues Reaching For A Chance. En met het instrumentale Resolution gaat Eric er eens goed voor zitten en rijgt hij korte rifjes ineen tot een monster van een solo.
Hoewel niet de afsluiter van de cd is Joe Cocker`s With A Litte Help From My Friend, het nummer waar deze cd ‘The Bookends’ volgens mij overgaat. De steunpilaren in het leven waarop je in moeilijke tijden op kunt terugvallen, je familie, je vrienden. Met Beth Hart gooit hij er hier een hartverscheurende versie van deze klassieker er uit. Beth Hart gaat helemaal los inclusief een krankzinnige oerschreeuw die duidelijk maakt hoe frustrerend tijden in het leven kunnen zijn.

Ik had het geluk hem vorig jaar drie keer aan het werk te mogen zien en ik kan niet wachten hem weer te zien. Gelukkig heeft Johan Derksen de kwaliteit en spelplezier van de man ook ontdekt en staat hij samen met o.a. Gary Clark junior en Lynyrd Skynyrd op de zaterdag van het Holland Blues Festival.

Eric Gales - Reaching For A Change (The Bookends) 2019

01. Intro
02. Something’s Gotta Give (feat. B. Slade)