Dunkey SR – Retirement Plan

Dunkey SR – Retirement Plan

Label: Bluesgate
Datum release: December 2020

Om nu te beweren dat het ruim zevenenveertig jaar geduurd heeft gaat wat ver maar toch werd toen al de basis gelegd van ‘Retirement Plan’, het album van Dunkey Sr dat onlangs is verschenen. Jan Blaauw speelde op straat met zijn vriendjes toen uit een nabijgelegen oud gebouw muziek klonk die zijn aandacht trok. Dat was het moment dat zijn leven al op zeer jonge leeftijd een andere wending kreeg. Dat hij toen oog in oog stond met Willem Swikker zou pas later tot hem doordringen. Swikker zou geliefd raken bij iedereen die het warme opwindende geluid van een Hammond weet te waarderen. Vooral vanwege zijn bijdragen op de elektrische vleugel werd hij dikwijls gezocht. Namen als Jan Akkerman, Gamma, Flavium en Johnny Laporte zouden uiteindelijk op zijn CV terecht komen. In de tussentijd ontwikkelde Jan Blaauw zich als een prima zanger die bovendien zijn eigen muziek schreef. Het was slechts een kwestie van tijd dat de twee elkaar nog eens tegen zouden komen.
Samen met Ruben Hoeke werd onder de naam JURA ondertussen een interessant pact gesloten waarin de verhalende kracht van muziek en beeldende teksten bij elkaar kwamen. Ook deze samenwerking zou nog een vervolg krijgen. De muzikantenwereld is soms kleiner dan je denkt en de gelijkgestemden in deze branche weten elkaar tenslotte steeds weer te vinden.

Tekst: Jeroen Bakker

Het bewijs hiervan wordt geleverd als uitgerekend Willem na een optreden van Jan met zijn band Blues On The Green toenadering zoekt en hem aanbiedt om te helpen wanneer er een ooit een toetsenist nodig mocht zijn. Het zou nog enige tijd duren maar uiteindelijk maakt ook Willem deel uit van deze band en kunnen beiden eindelijk werken aan hun grote passie, namelijk het maken van oprechte, hoofdzakelijk blues-georiënteerde muziek. In het geval van deze twee muzikanten laat zich dat het beste omschrijven als het omzetten van ideeën in muziek en verhalen in teksten die onder de muziek gezet worden. Beiden zouden vervolgens weer hun eigen weg vervolgen om in 2016 weer bij elkaar te komen en een nieuw samenwerkingsverband op te zetten onder de naam Dunkey SR. Gezamenlijk werd er gewerkt aan nieuw materiaal waarin de blues en de rock weliswaar een voorname rol vervullen maar waarin het gevoel allesbepalend is. Het resultaat hiervan is onlangs verschenen en heeft de enigszins toepasselijke titel ‘Retirement Plan’ gekregen. Hoewel de pensioengerechtigde leeftijd na al die jaren langzamerhand in zicht is gekomen kunnen we hier allerminst spreken van een stel uitgebluste mannen die nog zo nodig een kunstje willen opvoeren. Het heilige vuur blijkt wel degelijk nog altijd aanwezig zoals te horen is in de elf tracks die er op dit album te vinden zijn. Dunkey SR neemt je mee naar de tijd van die eerste ontmoeting, een tijd waarin muziek gemaakt werd op een haast ambachtelijke wijze en waarin uitsluitend analoge geluiden vielen waar te nemen. De band bestaat dus uit enkele ervaringsdeskundigen die het indertijd allemaal al eens hebben meegemaakt maar ook de daaropvolgende generatie is vertegenwoordigd en lijkt het eveneens uitstekend aan te voelen. Zo is daar door het bovengenoemde tweetal met drummer JaapJan Schermer een enorme hoeveelheid aan ervaring binnengehaald als het gaat om blues en boogie. Schermer speelde als 17-jarig jochie al bij de legendarische Rob Hoeke nadat hij de beste bleek uit een auditie van zo’n dertig drummers. Het toeval wil dat diens zoon, de eerder genoemde Ruben hier de gitaarpartijen van een heerlijk rafelig randje voorziet en bovendien regelmatig de vrijgekomen ruimte benut om ontspannen te soleren. Hoeke verstaat de kunst, in tegenstelling tot heel veel gitaristen, om precies datgene toe te voegen wat er nodig is zonder alle aandacht naar zich toe te trekken. Met bassist Rick Nieuwenhuizen en gitarist Frans Lewaskabessy, die als gast zijn bijdragen levert, zijn de overige posities in de band eveneens uitstekend ingevuld en zijn alle ingrediënten aanwezig voor ‘One Hell Of A Party’, de album-opener die overigens minder feestelijke situaties beschrijft dan de titel wellicht doet vermoeden. In de geweldige Southern Rocker ‘Every Time Again’ wordt het evenmin een vrolijke boel maar het spelplezier daarentegen is er niet minder om. Begeleid door verfijnd slide-gitaarwerk en opzwepend pianospel voelt Blaauw zich duidelijk op zijn gemak. Je zou op de beste momenten zelfs een vergelijking kunnen maken met John Hiatt die zich tijdens ‘Bring The Family’ geruggesteund zag door Ry Cooder, Jim Keltner en Nick Lowe. Hij verstaat het bovendien om de aandacht moeiteloos vast te houden in de meeslepende ballads ‘The Old Rusty Track’, voorzien van prachtig piano-klanken, en ‘Trash Me Twice’, een prachtige tekst van de singer/songwriter die hier bijzonder sfeervol en in een latenight-jazz-jasje gestoken, wordt uitgevoerd. Het is hem allemaal niet gemakkelijk afgegaan in het leven maar wie hem “You Don’t Know The Shape I’m In Right Now” hoort zingen kan er gerust vanuit gaan dat we hier met een echte overlever van doen hebben die nog enorm veel gevoel in zijn donder heeft. Ongelooflijk mooi ook hoe hij zich voorstelt hoe het zou zijn wanneer hij als een ‘Drop Of Rain’ over haar mooie gezichtje druppelt. Uiteraard zijn het zijn muzikale vrienden die hem hier overeind houden maar er daarnaast ook in slagen om het beste bij hem naar boven te halen. Hier ligt duidelijk de kracht van Dunkey SR. In een tijd waarin verdeling overal om zich heen slaat en ellende veroorzaakt, is het hier de vriendschap die de basis vormt voor dit geslaagde album en laat zien wat er mogelijk is wanneer je de krachten bundelt. Liefhebbers van de categorie Roots van eigen bodem komen hier volledig aan hun trekken.

Het feestje zou afgelopen november gevierd moeten worden. Plaats van handeling: Podium Victorie in Alkmaar. Een veertigjarig jubileum als muzikant in combinatie met een nieuw uit te brengen album leken een prima excuus voor een fijn samenzijn met vrienden, familie en allerhande liefhebbers van de oprechte muziek. De angst werd werkelijkheid en de lockdown bleek wederom een gemene spelbreker. Gelukkig wordt er momenteel op diverse fronten hard gewerkt aan een manier om toch een en ander mogelijk te maken en gaan wij er voorzichtig van uit dat 2021 het jaar wordt waarin Dunkey SR oog in oog met een live-publiek het prachtige ‘Retirement Plan’ presenteert.

Dunkey SR – Retirement Plan

One Hell Of A Party
Every Time Again