Doug MacLeod – There’s A Time

Doug MacLeod – There’s A Time
Label: Reference Recordings (M&W)

Door Ton Kok

Zanger/gitarist/songwriter Doug MacLeod behoeft eigenlijk geen introductie. Mensen als Albert King en Albert Collins namen nummers van hem op en het aantal cd’s onder eigen naam zit inmiddels boven de 20. Verrassen doet MacLeod me eigenlijk al jaren niet meer of het zou het feit moeten zijn dat hij elke keer toch weer een selectie goede songs weet te schrijven en deze ook nog eens smaakvol op cd weet te krijgen. Ik merk zo’n kleine dertig jaar na No Road Back Home nog weinig van slijtage.

There’s A Time is zijn debuut voor Reference Recordings en is live in de studio opgenomen, zonder overdubs, met begeleiding van Denny Croy op bas en Jimi Bott achter het drumstel. In zijn teksten weet Doug zijn persoonlijke ervaringen op intieme-, bezielende- of humoristische wijze te verwoorden en instrumentaal blijft hij trouw aan de traditionele bluesvormen. Ik was van plan de cd de eerste keer even vluchtig te beluisteren, maar al na enkele minuten merkte ik dat daar eigenlijk geen sprake van kon zijn. Dougs muziek leent zich voor zo’n vluchtige benadering, hoewel het zeker niet zwaar op de hand is.

Genieten van nummers over egoïsme en zelfverheerlijking (The Entitled Few), over schoonfamilie (My Inlaws Are Outlaws) of over discussies met betrekking tot religie (Dubb’s Talking Religion Blues). De duivel komt weer in enkele nummers aan bod en ook Black Nights, een heerlijke slowblues, mag niet onvermeld blijven. Eerlijke en hoogstaande blues van deze man, die met elke nieuwe cd weer enkele pareltjes aan het grote blues songbook weet toe te voegen.

Half mei geeft de man een aantal optredens in Nederland en een bezoek aan deze storyteller/muzikant is zeker de moeite waard.

01. Rosa Lee
02. Black Nights