Foto Recensie: Don Airey – One Of A Kind

Don Airey – One Of A Kind
Format: 2CD – 2LP / Label: earMusic
Releasedatum: 25 mei 2018

Tekst: Danny van den Deijssel

‘One Of A Kind’ is pas het zesde soloalbum van Don Airey. Voor iemand die al bijna vijftig jaar actief is in de muziek lijkt dat misschien niet heel productief. Niets is echter minder waar. Een kleine opsomming voor diegene onder ons voor wie Don toch nog onbekend is. Drie jaar Rainbow, een kleine tien jaar bij Gary Moore en inmiddels al vijftien jaar de toetsenist van Deep Purple sinds het pensioen van Jon Lord. Daarnaast nog een heel arsenaal aan gastbijdragen. Denk hierbij onder andere aan bands als Thin Lizzy, Whitesnake, Black Sabbath. Kortom Don Airey is best een hele grote toetsenmeneer in de wereld van de hardrock.  Leuk detail is wellicht nog dat hij in zijn spaarzame vrije tijd invalorganist is bij de kerk in zijn woonplaats. Je verwacht het eigenlijk niet.

Op dit nieuwe album wordt hij begeleid door muzikanten waar hij al vaker mee gewerkt heeft. Op bas is dat Laurence Cottle, op drums Jon Finnigan, de vocalen komen voor rekening van Carl Sentance en Simon McBride op gitaar. Dit was tevens de band waarmee hij in maart van dit jaar in Nederland was en De Boerderij aandeed.  Tijdens dat concert kregen wij reeds een voorproefje voorgeschoteld van dit album. Victim Of Pain en All Out Of Line stonden toen al op de setlist en maakten gelijk indruk.  Iets dat de hele band overigens deed. Ik ben benieuwd naar de rest van de plaat dus ga er maar eens goed voor zitten, alhoewel het rockt behoorlijk dus of zitten het beste advies is….?
Na een korte intro van Don op zijn synthesizer gaat het gelijk vol gas vooruit in Respect. Dit nummer kenmerkt zich vooral door het enorm hoge tempo, het doet me ergens denken aan Speed King van Deep Purple. In het tussenstuk laten Don en Simon horen elkaar lekker aan te voelen. De sfeer zit er gelijk goed in. Hierna volgt All Out Of Line, in maart al op de setlist zoals eerder genoemd. Dit is een lekker rocknummer met een goed meezingbaar refrein.  De stem van Carl komt hier ook goed tot zijn recht en hij laat horen toch wel een aardige noot te kunnen zingen.
Er staan een paar tracks op het album die ik meer in het ´hokje´progressieve of symfonische rock dan hardrock passen, zoals titeltrack One Of A Kind en Every Time I See Your Face maar ook Running Free. Ze zorgen even voor wat tegenwicht na de eerdere rockers.
Wat opvalt is dat er veel  ruimte is voor mooie solo´s van Simon. Het geeft eens te meer aan dat het echt een bandalbum is geworden waarbij Don ook de andere muzikanten ruimte geeft om te laten zien wat ze kunnen. Gelukkig kan Simon er ook echt wat van waardoor het zeker geen straf is.
Victom Of Pain start met wat angstaanjagend toetsenwerk om vervolgens met een echte metalriff verder te gaan. Ook dit nummer kwam live al aanbod en maakte toen veel indruk. Doordat na het refrein niet de veelal gebruikelijke maat rust zit maar dit gelijk overgaat in het volgende couplet krijgt het een interessant tempo mee waardoor je geen tijd lijkt te hebben om adem te halen. Voor een zanger live best een goede conditietest dus. Ik vind het mede hierdoor een goed nummer. In de bridge hangt een Oosters sfeertje wat me ook weer doet denken aan Rapture Of The Deep van Deep Purple, daar schreef Don natuurlijk ook aan mee dus de link is snel gelegd.
Lost Boys is dan weer een lekker hardrock nummer om gevolgd te worden door de rockballad Want You So Bad al eindigt dit nummer nou niet bepaald als ballad. Simon mag lekker los gaan van Don. De instrumentale track  Remember To Call laat horen dat Simon ook technisch begaafd is en een partij mooie gitaarnoten de lucht in stuurt die begeleid worden door mooi toetsenwerk van Don Airey.

Ondanks dat er elf prachtige tracks op het album staan was er blijkbaar nog ruimte over. Deze is gevuld met vier livetracks opgenomen tijdens de laatste tour in Hamburg. Het geeft een mooi beeld van de band live met nummers van Deep Purple, Rainbow en Gary Moore bands waar Don Airey lid van is dan wel was.

Don Airey "Lost Boys" Official Music Video - New Album "One Of A Kind" OUT NOW!

01. Respect
02. All Out Of Line