Foto Recensie: Chickenbone Slim - Damn good and ready

Format: CD, Digital
Label: Eigen beheer
Release: 4 augustus 2023

Chickenbone slim verraste mij vorig jaar met hun rock ‘roll blues met op gitaar, de meesteres Laura Chavez. Damn Good and Ready is hun nieuwe album met opnieuw Laura Chavez op gitaar en verder alle ingrediënten die hun vorige album ‘Serve it to me hot’ zo’n fijn album maakte. Deze ingedienten, de stem van Chickenbone slim (Larry Teves), de gitaar van Laura Chavez, de electric en standing bass van Justice Guevera en het drumwerk van Fabulous Thunderbirds drummer Marty Dodson uit zich en uitgekiende mix van West coast blues met swing en een vleugje rock’n roll, het geheel is onweerstaanbaar.

De opener “High Ballin train” is nog wat tammetjes.”Let’s go Lindy”, daarentegen is wat jazzy met Justice Guevara hier met de standing bas. Goed los komt het album met “Drink me”, op een straffe blues groove en is de gitaar solo van Laura Chavez om je vingers bij af te likken. Een stuk lichter is “Rather be up”, het nummer drijft op het karakteristieke stemgeluid van Chickenbone Slim, fijne West Coast swing. De titel track “Damn good and ready” opent met een scherp gitaar intro gevolgd door interessant ritmisch drumwerk van Marty Dodson. Zo doet ieder bandlid zijn duit in het zakje op dit album. Laura Chavez laat in dit nummer horen waarom zij tot de top gitaristes van de wereld behoort. Haar gitaar spel is puntig, rollend en scherp als een mes.

Iedereen herkent het idioom van een slow blues, maar de frivole manier waarop Chickenbone Slim in “Deepest Blue” de slow blues invult is verrassend, namelijk in de vorm van een heerlijke lome rumba. De eerste single van het album “Rock Roll Soul” is full speed gas er op, lekker doorstampende drum, de kenmerkende gitaarsound en special guest Eric Spaulding op saxofoon. Een ander muzikaal hoogstandje en een onweerstaanbeer nummer is “I’am buying”. Het minimalistische repeterende gitaar rifje, het drumwerk, de bas geeft het nummer een vibe mee, het doet me denken aan “Egyptian reggae van Jonathan Richmond”. Van geheel andere orde is de stugge stamper “Ice in my Whisky”, gekenmerkt met een door merg en been snijdende gitaarsolo van Laura. De variatie die Chickenbone Slim en zijn kompanen ons blijft voorschotelen laat je in herhaling vallen, om de kunde van de muzikanten in superlatieven te vatten; “Old cat man” bevat alle bekende ingrediënten, het drum en gitaarwerk, de bas groove, een verdomd lekker nummer.

Net als in “Ice in the whiskey” is Chicken Bone slim een meester in het vertellen van verhalen in zijn nummers. Luister eens kritisch naar de tekst van “Ty Cobbs Chiclets”, een onwaarschijnlijk verhaal over het kunstgebit van honkbalster Ty Cobbs. Op het afsluitende “Don’t want to talk about ” laat Laura Chavez nog eenmaal haar magic horen. Wat is het toch een genot om naar deze vrouw, die als eerste vrouw de prijs voor beste instrumentalist in de categorie gitaar won bij de Blues Music Awards in Memphis, te luisteren.

Niet alleen Laura Chavez is een reden om Damn good and ready aan te schaffen, dat doet de anderen te kort. Op dit heerlijk verfrissend blues album vol swing, rock’n roll en tekstuele hoogstandjes is het genieten geblazen van alle vier.

Chickenbone Slim ⭐Damn Good And Ready⭐Drink Me⭐ ((*2023*))

1. High Ballin’ Train
2. Let’s Go Lindy