Katarina Pejak – Roads That Cross
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Ruf Records
Releasedatum: 15 februari 2019

Onlangs trok de “Ruf Blues Caravan” door ons land waarin de aandacht op drie vrouwelijke blues artiesten gevestigd werd. Eén daarvan was Katarina Pejak. Deze zangeres en toetseniste werd geboren in Belgrado. De platencollectie van haar ouders vormde een grote inspiratie voor haar waardoor zij beïnvloed werd door artiesten als Tom Waits, Bessie Smith, Norah Jones en Otis Spann.
In 2011 vertrok zij naar de USA voor een studie song-writing aan de Berklee College Of Music in Boston. Na haar debuutalbum ‘Perfume & Luck’ uit 2010, en de albums ‘First Hand Stories’ (2011) en ‘Old, New Borrowed And Blues’ (2016) is Katarina nu toe aan haar vierde album. Zij beperkt zich hierop niet slechts tot de blues maar gooit daar met het grootste gemak ook stijlen als rhythm & blues, soul, jazz, reggae en rootsmusic doorheen.
Op het album wordt ze bijgestaan door gitarist Laura Chavez, die o.a. bekend is door haar werk met Candye Kane, bassist Lonnie Trevino en drummer Damien Llanes. Gitarist Mike Zito is te gast op het album.

Hij schreef mee aan de opener van het album, Nature Of My Blues. Een luie funky rocker van een zeer aanstekelijke aard waarin Katarina op het swingende clavinet te horen is. Haar sexy stem geeft dit swingende rhythm & bluesnummer een lekker poppy karakter. Verrassend is de cover van het Joni Mitchell nummer Sex Kills, dat hier in een luie funky bluesvorm gegoten is. Het jazzy gitaarwerk van Laura Chavez plus de prima sfeervol groovende begeleiding vallen op in dit nummer. Cool Drifter is een pompende soulvolle rocker waarop het heerlijk lui swingen is. Katarina’s pompende piano staat centraal, samen met de bijtende gitaar van Laura Chavez.
Mike Zito treedt met zijn rauwe gitaar aan in Moonlight Rider. Een nummer dat meer in de Americana hoek zit en dan met name in de ongepolijste Neil Young hoek. Het zacht fluwelen stemgeluid van Katarina zorgt hier voor de polijsting.
Old Pain is een zacht zwevende ballad waarin soul een zeer gelukkig huwelijk met het jazzy geluid van een Norah Jones is aangegaan. De Bonnie Raitt invloeden mogen hier ook niet onvermeld blijven. Dan is het tijd voor een staccato bluesy rocker in Chasing Summer met swingend bluesy pianowerk. De cover van het Janis Joplin nummer Turtle Blues is een heerlijk sompige bluesshuffle waarin de invloed van Bessie Smith overduidelijk aanwezig is. Laura Chavez levert hier een bijtende gitaarsolo af.
In Down With Me gaat Katarina op de lui skankende reggae toer. Een nummer, dat door haar elektrische piano van een jazzy geluid wordt voorzien. She’s Coming After You is een bluesymambo, die veel weg heeft van het nummer “Sway”, dat we o.a. kennen van Dean Martin. De intiem schuifelende ballad Road That Crosses hoort thuis in de “klassieke” singer-songwriter hoek waarin o.a. James Taylor thuis hoort.
Katarina sluit het album in haar eentje af, zichzelf begeleidend op de piano, met het Ray Charles-achtige nummer The Harder You Kick, dat duidelijk door diens “The NightTime Is The Right Time” is beïnvloed.

Een zeer afwisselend album dat zowel de bluesliefhebbers als de fans van het betere rootsmusic werk zal aanspreken.

01. Nature Of My Blues
02. Sex Kills